Ent3r er et prosjekt der realfagsstudenter er mentorer for og De skal redde realfagene i 10. klasse på ungdomsskolen og 1. klasse på videregående skole med matematikk.
Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo har forsket på om ordningen fungerer etter hensikten. Resultatene er hyggelig lesning.
Mestring
– Ent3r framstår som et vellykket tiltak. Deltakerne gir en treffende beskrivelse av prosjektet, nemlig at det til forveksling likner god realfagsundervisning i skolen, sier Fredrik Jensen, forsker ved Naturfagsenteret.
Det viser seg at prosjektet har møtt flere av suksesskriteriene. Elevene mener for eksempel av mentorene er flinke.
– De sier at mentorene har god tid til å hjelpe dem, og at de får tid til å hjelpe alle deltakerne. Terskelen for å stille spørsmål er lavere enn i den vanlige klassesituasjonen. Generelt er tilbakemeldingen fra elevene at Ent3r-ordningen har gjort dem bedre i matematikk. Det har økt mestringsfølelsen hos elevene, spesielt hos jentene, sier Jensen.
Fritidsaktivitet
Det sosiale er også essensielt, viser studien.
– Gjennom dette prosjektet er matematikk blitt en sosial fritidsaktivitet blant de deltakende elevene. De lærer matematikk utenfor skolen, sier forskeren.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Å dra på universitetet for å lære matematikk ser elevene på som stas.
– I enkelte tilfeller foregår mattetreningen på skolene, men som regel møtes elevene og mentorene på universitetet. Elevene gir klart uttrykk for at det er mest stas å være universitetet. Å dra på universitetet er kult, sier Jensen.