– Nå må samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) komme på banen, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen til NTB.
– Svenskene prioriterer interne linjer og strekningen mot København. Norge må presse på for at Oslo-Göteborg blir del av det skandinaviske høyhastighetsnettet, fortsetter han.
Elvestuen viser til at regjeringspartiene etter forhandlingene om statsbudsjettet for 2014 gikk med på å vurdere høyhastighetsbane til Göteborg. Men Venstre-toppen vil gå lenger.
Les også: Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg
Flere lyntog
– Vi vil utrede høyhastighetsbaner mellom de store byene på nytt. Vi trenger et mer effektivt transportnett mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, sier han.
Hurtigtog mellom de tre største svenske byene Stockholm, Göteborg og Malmö er en sentral del av det statsminister Fredrik Reinfeldt og den borgerlige regjeringskonstellasjonen kaller den største jernbanesatsingen i Sverige siden 1860-tallet.
Valgløftet som den borgerlige Alliansen håper vil gi et løft på meningsmålingene, ble avgitt under det politiske storstevnet Almedalsveckan på Gotland denne uken. Etter en toårig planleggingsperiode skal byggingen ta til i 2017. Selve byggeperioden vil ta 15 år.
Planene omfatter en høyhastighetstog som kan kjøre i minst 320 kilometer i timen samt utbedring av eksisterende togforbindelser og kollektivsatsing i byene. Hva som skjer med lyntogsatsingen dersom Reinfeldts regjeringskonstellasjon ikke blir gjenvalgt i september, er usikkert. Men også de rødgrønne partiene i Sverige har planer om hurtigtog.
Les også: Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt
– Gjort for lite
I norsk politisk debatt er lyntoget synonymt med mangeårig SV-representant Hallgeir Langeland, som i en årrekke hadde dette som hjertesak.
– Det er fortsatt en hjertesak for meg. Derfor heier jeg på Sverige og Venstre i denne saken, sier Langeland.
Han er nå tilbake i jobb som lærer, men er også styremedlem i Norsk Bane AS, som jobber med utredning og prosjektering av høyhastighetstog i Norge. Langeland erkjenner at den norske lyntogsatsingen sporet av under den rødgrønne regjeringen.
– Arbeiderpartiet og Senterpartiet ville ikke være med på en offensiv satsing i Nasjonal transportplan. Det er bare å erkjenne at den sentrale politiske eliten i Norge ikke er på det svenske sporet. Vi får håpe at den borgerlige regjeringen lar seg inspirere av det partifellene i Sverige gjør nå, sier Langeland til NTB.
Les også: Dette krigsherjede landet får Intercity-tog
– Klimasak
Ola Elvestuen mener utbyggingen av Østfoldbanen må sees på som en første tappe i ledd mot ny høyhastighetsbane fra Oslo til Göteborg, København og kontinentet.
Ifølge Elvestuen er hurtigtog i høy grad en klimasak, ikke minst fordi mer av godstrafikken vil kunne gå på skinner.
– Med nytt høyhastighetsnett vil vi kunne frakte mesteparten av godset fra Europa til Norge på bane, sier han.
Talsperson Hilde Opoku i Miljøpartiet De Grønne ser det på samme måten.
– Vi forventer at regjeringen følger opp signalene fra Stortinget i juni om å legge til rette for at Norge kan kobles på det svenske og europeiske høyhastighetsnettet i fremtiden, og sørge for at dette hensynet er ivaretatt i forbindelse med utbyggingen av Follobanen sørover fra Oslo, sier hun.
Les også:
Dette kan bli de nye togsettene til Flytoget
Sveits velger norsk jernbaneteknologi
Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på