Venstre vil endevende regjeringens foreslåtte avgiftspolitikk for samferdselssektoren. I fjorårets budsjettavtale med Høyre og Frp mente partiet at det fikk gjennomslag for «et grønt skatteskifte».
Venstre mener at regjeringen har reversert dette skiftet, og at summen av skatte- og avgiftsopplegget nå går i feil retning.
«Det er uakseptabelt,» skriver partiet i sitt alternative forslag til statsbudsjett som ble lagt frem i dag.
– Bilavgiftene var noe av det som skuffet oss mest, sa Venstre-leder Trine Skei Grande da forslaget til budsjett ble lagt frem mandag.
Dette er noen av avgiftsendringene hun tar med seg inn i forhandlingene med regjeringen:
- Skattefritak for arbeidsgiverfinansiert månedskort (kollektivtransport): 1,8 milliarder
- Halvering av firmabilbeskatning for ladbare hybridbiler: 24 millioner kroner
- Lettelser i engangsavgiften for ladbare hybridbiler (vekt og effekt): 805 millioner kroner
- Avgiftsfritak for biodiesel som tilfredsstiller EUs bærekraftsdirektiv: 370 millioner kroner
Les også: Derfor vil elbilen trenge statshjelp til 2030
Den «glemte» elbilen
Tidligere i høst Disse miljøbilene får fortsatt høye avgifter og Mitsubishi Outlander Phev lar eierne kjøre rent elektrisk i flere mil før de må over på fossilt drivstoff, likevel er de et hav av kroner unna støtteregimet som de rene elbilene nyter godt av.
Da forslaget til statsbudsjettet ble lagt frem i begynnelsen av oktober, hadde både Elbilforeningen, Zero og NAF store forventninger til tiltak som kunne rette opp i denne "urettferdigheten", og dermed å øke antall ladbare hybridbiler på norske veier.
Men til tross for at bevilgningene til samferdsel totalt sett hadde økt med fem milliarder sammenliknet med fjorårets budsjett, hadde regjeringen ikke lagt inn noen endringer knyttet til hverken elbiler eller ladbare hybridbiler.
Ifølge Venstre vil deres forslag bety en prisreduksjon på i gjennomsnitt 62.500 kroner for ladbare hybrider.
– Dette gjør at mange som har dette som et alternativ, kan bytte til en slik bil med lavere utslipp, mener nestleder Terje Breivik i Venstre.
Les også: Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil
Bensinbilistene må betale
Det ligger an til en hard kamp om innretningen av avgiftene i samferdselssektoren.
Trine Skei Grande antydet på pressekonferansen at det vil bli vanskelig å bli enig dersom regjeringen ikke gir etter.
Hun presiserte at det hjelper lite å sette ned et utvalg som skal se på grønne skatteendringer, så lenge regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett går i andre retningen.
Samtidig som Venstre foreslår store kutt i avgiftene til miljøkjøretøy, vil de la de fossile løsningene svi:
- Øke engangsavgiften for campingbiler til 40 prosent av personbilene: 120 millioner kroner
- Gå mot regjeringens forslag om å redusere engangsavgiften for motorsykler og snøscootere med 30 pst: 90 millioner kroner
- Gå mot regjeringens forslag om å redusere vektårsavgiften for tyngre kjøretøy: 200 millioner kroner
- Gå mot regjeringens forslag om å redusere omregistreringsavgiften: 660 millioner kroner
- Gå mot regjeringens forslag om ikke å prisjustere bensinavgiften: 100 millioner kroner
- Økt bensinavgift med 50 øre/liter: 440 millioner
- Innføre samme veibruksavgift for fossil gass som for bensin: 80 millioner kroner
- Gå mot regjeringens forslag om ikke å prisjustere autodieselavgiften: 190 millioner kroner
- Økt autodieselavgift 50 øre/liter: 1,2 milliarder kroner
- Oppheve avgiftsfritak for diesel til båtmotorer: 35 millioner kroner
- Økt CO2-avgift på bensin og diesel med 25 øre/liter: 820 millioner kroner
Les også:
Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge
– Høyere engangsavgift på fossilbiler eneste virkemiddel som virkelig monner
Vegvesenet: – Skift til vinterdekk nå. NAF: – Vent så lenge som mulig