Der Norge har verdens lengste biltunnel, Lærdalstunnelen (24,5 km), kan Russland snart slå seg på brystet med å ha den bredeste veitunnelen.
Orlovskij-tunnelen under elva Neva i St. Petersburg blir bare en drøy kilometer lang. Men til gjengjeld får den en diameter på 19 meter. Den er dimensjonert at 60 000 biler skal kjøre gjennom hvert døgn (ÅDT).
Les også: Gjennomslag for verdens lengste tunnel
Dansk evaluering
Prosjektet har en totalramme på 44,7 milliarder russiske rubler. Det tilsvarer i underkant av 10 milliarder norske kroner. Anleggsstart kan bli mot slutten av året, dersom danske ingeniører gir tommelen opp.
Det er nemlig Cowi er for første gang involvert i et stort tunnelprosjekt i Russland. Selskapet skal lage en uavhengig evaluering av Orlovskij-prosjektet. Rapporten skal være ferdig i løpet av mars.
Den korte, men vannrike elva Neva, går fra innsjøen Ladoga og gjennom sentrum av St. Petersburg til sitt utløp i Østersjøen. Som en del av Volga-Østersjøkanalen er den også en del av vannveien mellom Moskva og St. Petersburg.
– Hver natt i de isfrie månedene mellom mars og november heves St. Petersburgs 22 vindebruer. Det er et vakkert syn, men også et trafikalt irritasjonsmoment ettersom biler og lastebiler har få muligheter til å krysse elva, påpeker Cowi på sine nettsider .
Cowi har vært involvert i flere infrastrukturprosjekter i Russland tidligere, blant annet noen bruer i Vladivostok. Selskapet har også designet den planlagte gigantbrua mellom Bahrain og Qatar.
Les også: Verdens lengste bru på utrygg grunn
Tysk maskineri
St. Petersburg er Russlands nest største by, med rundt 4,5 millioner innbyggere fordelt på 1 400 kvadratkilometer. Hensikten med tunnelen er ikke bare å bedre veitrafikkforholdene, men også å øke kapasiteten for skipstrafikken.
For å bygge verdens bredeste tunnel må også verdens største tunnelboremaskin (TBM) bygges.
Det oppdraget er det Herrenknecht i Schwanau sørvest i Tyskland som får. Selskapet bygde i fjor et beist av en TBM med en diameter på 15,55 meter. Maskinen veier 4 300 tonn og er 120 meter lang. I fronten er et borehode med 12 megawatt effekt.
Denne skal i år bore Sparvo-tunnelen i Variante di Valico-prosjektet mellom Firenze og Bologna i Italia.
Den russiske TBM-en blir altså enda større. Planen er at Orlovskij-tunnelen skal være klar for trafikk i 2016.
Les mer om tunnelen her (riktignok en tre år gammel prosjektbeskrivelse, men på engelsk).