Ved inngangen til 2014 fantes det 405.000 ladbare biler i verden.
Det viser beregninger utført av det tyske forskningssenteret for solenergi- og hydrogenteknologi (Zentrums für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg, ZSW).
Nissan, GM og Toyota
Ifølge ZSW har antallet elbiler og ladbare hybrider økt med hundre prosent i året tre år på rad. Fra knappe 100.000 biler ved inngangen til 2012 og 200.000 biler ett år senere.
Forskningssenteret regner med at antallet ladbare biler globalt vil passere en million innen 2016.
2014-oversikten viser at Nissan har den største andelen, i overkant av 90.000 elbiler (Leaf), fulgt av GM/Opel med 60.000 Volt/Ampera og Toyota med 40.000 Prius plug-in.
Tesla har nå passert PSA og er på fjerdeplass.
De største markedene er, i synkende rekkefølge, USA, Japan, Kina, Frankrike, Nederland og Norge.
Rapporten er også omtalt av Green Car Congress.
Les også: Kiwi installerer elbil-ladere landet rundt
85-gramsmålet
De ferskeste tallene viser at det nå er nærmere 27.000 ladbare biler i Norge, én prosent av den totale bilparken, ifølge organisasjonen Grønn Bil.
Norges mest solgte biler så langt i år er elektriske.
Inkludert import leder Nissan Leaf med 2059 biler (1559 solgt ny i Norge) like foran Tesla Model S som det er registrert 2056 av i Norge så langt.
Model S satte sannsynligvis en salgsrekord i mars med vanvittige 1494 nyregistreringer.
Ifølge Norsk elbilforening var det Ford Sierra som hadde den gamle rekorden med 1454 biler i mai 1986.
Grønn Bil påpeker at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler så langt i år er 101 gram per kilometer, og nærmer seg dermed Stortingets mål om et gjennomsnittutslipp på 85 g/km i 2020.
Les også:
Vil doble kapasiteten til elbilbatteriet
Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene