Det er 20 år siden Shell startet å jobbe med konseptet for et flytende LNG-anlegg. Nå er anlegget under konstruksjon ved Samsung Heavy Industries i Sør-Korea, og er planlagt i drift fra 2017.
Prelude FLNG er et flytende anlegg for flytende naturgass (LNG), som skal både produsere og eksportere gass fra kysten av Australia.
Skal holde i 25 år
Prosjektdirektør Didrik Reymert i Shell var tilstede under ONS 2014 i Stavanger, for å fortelle om gigantprosjektet. Ikke bare er det en imponerende størrelse på anlegget, det skal også være av ypperste kvalitet.
Prelude-feltet ligger 200 kilometer utenfor kysten av Australia, hvor det er lite infrastruktur, og det er en enorm prosess å skulle gjennomføre omfattende vedlikehold på det flytende LNG-anlegget.
Derfor skal det bygges slik at det ikke vil trenge større vedlikehold og modifikasjoner de neste 25 årene.
– Det er vitalt at vi får den kvaliteten vi trenger. Når anlegget kommer i drift så skal det fungere som det skal i 25 år. Det må være robust, for det er en enorm logistisk utfordring å skulle drive vedlikeholdsarbeid, forklarer Reymert.
Les også: Sevan tror på sirkelrunde LNG-fabrikker til havs
– Blir lei av meg
Det gjør at Shell utfører ekstra nøye kvalitetskontroll på alle leddene i produksjonen av Prelude FLNG.
– Jeg tror nok kanskje noen av leverandørene våre begynner å bli litt lei av meg. Kvalitetskontroll er noe vi jobber mye med, og vi har hatt inspektører som har reist rundt hele verden for å sjekke at de ulike delene holder mål, sier prosjektdirektøren.
Og de finner også en del feil og mangler.
– Men det er ikke så mye mer enn på andre prosjekter. Men det føles mye bedre å vite at vi har oppdaget det i forkant, i stedet for etter at anlegget er i drift, påpeker Reymert.
Les også: Kværner utreder «Subsea on slim legs» for Statoil
Verdens første og største
Prelude FLNG er 488 meter lang og 74 meter bred, og blir det største flytende offshoreanlegget i verden.
Anlegget skal utvinne naturgass, som så blir kjølt ned til -162 grader Celsius, slik at gassen blir flytende, og krymper volumet 600 ganger. Slik blir gassen enklere transportert rundt om i verden, direkte fra offshoreanlegget.
– Dette er grunnen til at vi har jobbet med prosjektet i 20 år. Det er komplekst å skulle integrere så mye teknologi i ett anlegg. Selve LNG-anlegget måtte reduseres i størrelse, og vi har hatt utfordringer knyttet til vekt og plass for eksempel, sier Reymert.
I tillegg gir det noen sikkerhetsmessige utfordringer.
– Vi har et LNG-anlegg som ligger rett over et reservoar, så kontrollsystsemet og sikkerheten blir signifikant, påpeker Reymert.
Les også:
Dette kan bli de nye subsealøsningene i Arktis