Fergene bygges nå ved Ferguson Shipbuilder i Glasgow for rederiet CMAL. De to fergene med plass til 150 passasjerer og 23 biler, får diesel-elektrisk framdrift.
I tillegg til dieseldrevne generatorer, skal en pakke med litiumionebatterier sørge for deler av kraften.
Sparer drivstoff
Framdrift besørges av Voith-Schneider-propeller (VSP). Hver ferge får en VSP i hver ende, som hver er på 375 kW.
Fergen får to 16R5 EC/90-1 VSP, som monteres diagonalt i hver ende av skipet i nisjer for å beskytte dem i tilfelle grunnstøting.
De spesielle propellene og hybridsystemet vil sammen bidra til 20 prosent redusert drivstofforbruk og dermed reduksjon i utslipp.
Les også: Luftpute sparer 50 prosent energi
Redusert støy
Hver av fergene får to batteribanker som lades opp over natta. Fergene skal gå i ulike ruter i skotsk farvann.
Batteriene skal brukes til å avlaste dieselmotorene og vil blant annet medføre mindre støy når skipene går til og fra kai.
Fergene er like i begge ender slik at de ikke behøver å snu. De vil ha en gjennomsnittsfart på ni knop.
Landstrøm
Batteripakken og landstrøm vil minske miljøbelastningen i havn. Ladet på vind- eller vannkraft vil batteriene gi enda større miljøgevinst og sparte drivstoffkostnader.
Elektrisk framdriftssystem og batteripakke leveres av Imtech. SeaTec bistår med skipsdesign og teknologi, mens Tec-Source er elektropartner.
CMAL (Caledonian Maritime Assets Ltd) har 30 ferger med gjennomsnittsalder på 22 år. De eldste er over 40 år. CMAL eier eller driver også 24 havner.
Norske planer
Mens skottene bygger hybridferger, har norske myndigheter og rederier mange planer og tanker om å bygge 100 % batteridrevne ferger.
Foreløpig er ingen konkretisert.
Les også: