Kraftverkslekteren bygges i et samarbeid mellom AIDA Cruises, Becker Marine Systems og Hybrid Port Energy.
Lekteren produseres ved Shipbuilding and Machinery“ (SAM) i Komárno i Slovakia.
Lekteren skal forsyne cruiseskip med miljøvennlig «landstrøm» mens de ligger i havn. Det vil redusere skadelige lokale utslipp av NOx, svovel og reduserer klimautslipp i Hamburgs havn.
Først LNG-Cat på skip
Den LNG-hybride lekteren får fem generatorer fra Zeppelin Power Systems.
De vil yte 7,5 MW og kan levere både 50 Hz og 60 Hz frekvens, avhengig av hva slags system skipene har.
Caterpillar leverer de første LNG-motorene klassifisert for maritim bruk til dette prosjektet, opplyser Becker Marine i en pressemelding.
Kjappere enn Norge
Kraftverket vil også kunne levere varme, enten til skip eller land.
Prosjektet håper også å kunne koble fartøyet på det lokale strømnettet og levere strøm ved behov.
Den 74 meter lange og 11,4 meter brede farkosten skal leveres til sommeren, to år etter at prosjektet startet.
Det ligger dermed et godt stykke foran det norske prosjekt til Hordaland Maritime Miljøselskap AS (HMMS).
Les også: For stor gasstank forsinker LNG-skip
Selvdrevet nordmann
I stedet for lekter, satser den norske aktøren på et selvdrevet kraftverksskip (EPS – Electric Power Supply-skip). I første rekke er målet å kunne koble inntil 10 skip i Bergen havn på hybdridprodusert kraft.
Det kan spare Bergen ny for utslipp tilsvarende ca. 50.000 biler. I tillegg har HMMS tenkt at skipet kan gå til Geirangerfjorden eller andre fjorder og tilby strøm til cruiseskip.
– EPS er et selvdrevet kraftverk som kan levere «landstrøm» til skip på korttidsopphold i havn, sier Kjell Sandaker, direktør i HMMS.
Selskapet eies av Eidesvik Offshore, Sparebank Vest, Grieg International og Coastal Center Base.
Kraften skal genereres med brenselcelle, gassmotor, Stirling- og ToCircle-motor.
Hybrid drift
Drivstoff vil være naturgass, LNG eller biogass.
Teknologien som kan benyttes i kraftverksskipet utvikles kontinuerlig, blant annet hybridteknologi med batteripakker og avanserte styringssystemer.
EPS, som blir 75,6 meter bredt og 19,2 meter langt, skal kunne levere forskjellige spenninger og frekvens samtidig. Overskuddskraft kan leveres inn på byens nett.
Les også:
Planlegger flytende kraftverk til Bergen
De bygger luksustrålere for fiske og turisme