STATHELLE: Styrmenn på de syv hav sjekker radaren hyppig flere ganger når rørtransporter fra Stathelle dukker opp på skjermen.
Slepebåten som trekker rørene er 31 meter lang. Det er ikke lett å se at transporten strekker seg over drøye en halv kilometer og er 2,5 meter i diameter.
– Det benyttes maling slik at rørene vises på radaren til skipene vi møter. Malingen påføres rørene med 50 meters mellomrom, forklarer fabrikksjef Elling Halseide ved PipeLife i Stathelle.
Kraftig motstrøm
De 550 meter lange rørene er ikke dagligdags i trafikken på havet.
– Vi ble utfordret i Bosporos-stredet, som er en av verdens travleste skipsleier. Rørene skulle til Odessa, Ukraina. Farten på transporten vår er fem knop, og motstrømmen i Bosporos måler også fem knop. Havnemyndighetene stengte skipsleia for større skip og vi måtte skjøte på med ekstra slepebåt for å holde farten, sier Halseide.
Tilfeldighetene ville det slik at ledergruppen i PipeLife var samlet til ledermøte i Istanbul denne dagen. De tok turen ut til en høy bro over stredet og så transporten mellom Europa og Asia i fugleperspektiv.
En gang feilberegnet et lasteskip avstanden til rørtransporten i den engelske kanalen. De slapp med skrekken og et smell i skutesiden.
En fiskebåt var ikke like heldig. Fiskebåten ble betydelig kortere, mens røret fikk et hakk på en millimeter.
2,5 måned til Uruguay
Én leveranse kan samlet utgjøre 10 kilometer med rør og deles i tre transporter. Hver utskiping veier da rundt 3700 tonn.
Rørene legges ved siden av hverandre i slepet. Leveranser til Sør-Amerika tar månedsvis med marsjfarten på fem knop.
– Transporten til Uruguay tar to og en halv måned én vei. Vi har levert til prosjekter i Uruguay og til Den dominikanske republikk. Transporten skjer i all slags vær. De som skal installere rørene på havbunnen, har et avgrenset installasjonsvindu, og må ha leveransene i tide, sier Halseide.
– En av kapteinene ombord fortalte meg at rørene kan virke stabiliserende i dårlig vær. En gang seilte han inn i en orkan, og turte ikke snu på grunn av den lange lasten. Han opplevde at lengden på rørene virket stabiliserende.
Vær og vind, samt slepehastigheter, påvirker slitasjen på eksempelvis slepewirene, dette er momenter som det er viktig å ha kontroll på. Det er også viktig å ha sikkerhetsanordninger om uhellet skulle være ute.
Større og lengre
For tiden har PipeLife leveranser til kraftverk i England og Algerie. Trenden er at kunden vil ha stadig større og lengre rør. En meter rør i 2,5 meters diameter veier 850 kilo.
Håndtering blir stadig mer utfordrende jo større, tyngre og lengre rørene blir.
– Vi har de lengste rørene, men ikke de rimeligste. Kunden kan velge rimeligere rør i andre materialer, men i kortere lengder. Fordelen med lange rør er færre sveiser og kortere installasjonstid. Dårlig sveis under vann er kostbart. Plastrørene er tøyelige og tåler bøyekreftene under senkningen bra, sier Halseide.
Utenfor Skjerkøya i Stathelle ligger det rør og nye leveranser gjøres klare. Et av rørene er 620 meter langt. Sveisemaskinene til monteringene mellom rørene på kaia er skreddersydde.
Kommunen, som eier tomten, har lagt til rette for vekst, men det er ikke enkelt å håndtere de lange rørene i havnebassenget.
– Det er som et dominospill. Flytter du et rør må også andre flyttes på. Hvis prosjekter forsinkes og transportene utsettes, får vi en utfordring, sier Halseide, som før jobbet med papirproduksjon.
– Plastrør for eksport er en nisje. Vi har en grei markedsposisjon. Vi jobber mest med infrastruktur og er ikke påvirket av nedturen i oljeindustrien, sier Halseide.
- Les også: Nå blir det igjen bilproduksjon i Norge