Det regnes som verdens største og sterkeste serieproduserte helikopter.
Nå kommer en oppgradert og enda litt kraftigere versjon av Mi-26.
Les også: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939


Digitalisering
Mi-26T2 heter den moderniserte versjonen som fløy første gang 17. februar 2011.
Prototypen har vært i testing siden da, og helikopteret settes nå i serieproduksjon på Rostvertol-fabrikken ved Azovhavet, melder Russian Helicopters.
Mi-26T2 er utstyrt med såkalt glasscockpit, altså digitale instrumenter, med ny navigasjon og autopilot.
Den nye avionikken (BREO-26) bidrar til at besetningen kan reduseres fra fem til to-tre og helikopteret har dessuten fått nattkapasitet.
Les også: Det nye Airbus-helikopteret er stappfullt av nyvinninger

Enda litt mer kraft
Den digre åtteblads hovedrotoren, med en diameter på 32 meter, drives av to enorme Lotarev D-136-motorer som hver kan yte 8 500 kW.
Til sammenligning har nye Sikorsky CH-53E Super Stallion tre nyutviklede GE38-1B-motorer som hver yter maksimalt 5 600 kW.
Med andre ord er det med ørliten margin (200 kW) at Mi-26 kan kalles verdens sterkeste helikopter.
Imidlertid har T2-versjonen moderniserte D-136-2-turbiner med elektronisk motorstyring (fadec/«full authority digital engine control») som bidrar til å øke effekten med 184 kW ved fullt pådrag.
Det gir en samlet effekt på 17 368 kW/23 630 hk.
Les også: Russisk helikopter satte høyderekord
Kan løfte 20 tonn
Etter det produsenten oppgir, vil helikopteret fortsatt ha en maksimal takeoffvekt på 56 tonn.

.jpg)
Det kan bære 20 tonn nyttelast, enten i lasterommet eller på slynge.
Her til lands så vi Mi-26 i aksjon rett før jul i 2012 da det løftet ned et av 330-skvadronens Sea King-helikoptre fra toppen av Divgagáisá i Porsanger.
Les også: Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne

82 soldater
For troppetransport er kapasiteten 82 fullt utrustede soldater.
– Mi-26T2 er i stand til å fly oppdrag hvor som helst i verden og vil bidra til en kraftig styrking av den russiske militære beredskapen, påpekte Russian Helicopters da prototypen deltok på det russiske forsvarsdepartementets innovasjonsdag i fjor.
Russian Helicopters er et datterselskap av UIC Oboronprom som igjen tilhører statlige Rostec.
Russisk-kinesisk helisamarbeid
Russian Helicopters har underbrukene Rostvertol og Mil-fabrikken i Moskva som til sammen produserte og leverte 271 helikoptre i 2014.
Selskapet opplyste tidligere denne måneden at Kina og Russland skal samarbeide om å utvikle et nytt, tungt transporthelikopter.
Helikopteret kalles foreløpig Advanced Heavy Lift (AHL), og foreløpige spesifikasjoner lyder på maksimal avgangsvekt på 38 tonn og evnen til å bære 15 tonn nyttelast på slynge eller 10 tonn internt.