Langevåg: Rekorden kommer neppe til å stå lenge, for LNG-gass som drivstoff blir mer og mer vanlig etter hvert som teknologien er blitt voksen, utprøvd og ikke minst rimeligere. Og i tillegg er gass som drivstoff blitt lettere tilgjengelig i Norge. Men den største pådriveren for gassferjer er Samferdselsdepartementet som i konsesjonsbetingelsene for riksvegferjer stiller krav til at ferjene skal har gass som drivstoff.
242 personbiler
Nye Boknafjord blir uansett verdens største gassdrevne ferje når den er klar for å bli satt inn i trafikk ved årsskiftet. Og den er det største nybygget Fiskerstrand verft har bygd gjennom sine vel 100 år.
Skroget kom fra Western Baltija Shipyard i Klaipeda i Litauen i august. Akkurat nå arbeider 200 menn og kvinner med utrustningen av nybygget ved Fiskerstrand verft i Sula kommune ved Ålesund.
Isolering og maling, installering av thrustere og fremdriftsmaskineri fra Rolls-Royce - tre gassmotorer med en total generatoreffekt på 6390 kW og en dieselmotor som backup gjør at denne ferja neppe noen gang blir liggende med full motorstans.
Boknafjord får plass for 242 personbiler og 600 passasjerer. Den er litt større enn de fem ferjene STX-verftene i Møre og Romsdal allerede har levert til Fjord1 for de to store sambandene på Boknafjorden.
Fiskerstrand BLRT
Ved Fiskerstrand verft er det Fiskerstrand BLRT AS som har ansvaret for å ordne ut med med markedsføring, salg, kontrakakter og det meste som ikke har med selve byggingen av skipet å gjøre. Fiskerstrand BLRT er et 50/50 joint venture-selskap som ble etablert av Fiskarstrand verft og Western Shipyard i 2007, etter flere års uformelt samarbeid. BLRT-gruppen er et industrikonsern som består av 72 selskaper i åtte europeiske land, som har hovedkontor i Tallinn i Estland og hadde en omsetning i fjor på 304 millioner Euro.
Rolf Fiskerstrand er daglig leder i Fiskerstrand BLRT. Han er tidligere, mangeårig leder i Fiskerstrand verft og er også 25 prosent eier i verftet sammen med familien sin. Det er fire familiegrener som i dag eier Fiskerstrand verft med 25 prosent hver.
Mer gass
Han og teknisk sjef i Fiskerstrand BLRT, Ronny Kristiansen, tror at gass vi bli mer vanlig som drivstoff på ferjer, også i utlandet. Norsk industri vil ha et fortrinn på grunn av lang erfaring med slik fremdrift. Den første gassdrevne ferja i verden, M/F "Glutra", ble bygd ved Langsten verft (nå STX) i Møre og Romsdal i 1999 og har hatt svært få driftsproblemer.
Ren batteridrift har Fiskerstrand og Kristiansen mindre tro på, i alle fall i det korte perspektivet. Årsaken er store og dyre batteripakker, samt noen praktiske ladeutfordringer. På litt sikt kan batterier bli mer vanlig.
– Vi tror det er mer realistisk å gå om en hybridløsning først, slik som bilindustrien har gjort, sier Kristiansen.
–Tenk bare på mobiltelefonene hvor store de var for noen år siden. Den samme utviklingen kan vi få med batterier som fremdrift for blant annet ferjer, sier Fiskerstrand.
Ny ordretørke
Fiskerstrand verft har to ferjer under bygging som skal være ferdige før jul. Da er ordreboka for nybygg ved verftet tom.
– Vi har mange baller i lufta. Dessuten har verftet rikelig med reparasjons- og vedlikeholdsoppdrag, sier Fiskerstrand.
Han sier at det først er nå mange av verftene får merke virkningen av finanskrisen. Da finanskrisen slo inn over oss høsten 2008 var verftene fullbooket. Etter hvert har ordrereservene skrumpet og markedsprisene har falt 15-20 prosent. Det gir en tøff utfordring for norske verft i et internasjonalt skipsbyggingsmarked.
– Vi må skjerpe oss. Vi forsøker å konkurrere på egne konsept, der konsept, teknologi og pris er de tre viktige elementene. Og vi mener at vi fortsatt er konkurransedyktige, sier Fiskerstrand.
Fakta: