Rederiet Windstar kaller cruiseskipet Wind Surf verdens største seilskip.
Det har de nok passe rett i, men dette er ikke et rent seilskip. I dag ville vi nok kalle det for et hybridskip, siden det både har seil og dieseldrift.
Vi tok en tur ned på havna for å ta Wind Surf i skue.
Det 162 meter lange skipet som var på Oslo-besøk en kort dag imponerte ikke mest med størrelsen, men med de fem svære mastene, som hver er 50 meter høye.
Vi fikk ikke sett seilføringen, men det kan rigges med syv triangulære, computer-styrte seil på til sammen 2600 kvadratmeter.
Les også: Seilte med en snittfart på 65,45 knop
Skipslegen svarer
Sikkerheten ved Oslo havn er meget streng, og det kom ikke på tale å slippe inn for å snakke med kapteinen.
Men så dukket det opp en kar med mange striper på skuldrene, og han svarte velvillig på våre spørsmål. Det viste seg å være skipslegen, men han kunne da et eller annet om prestasjonene til skipet.
– Stort sett går vi både for motor og seil, men så ofte vinden tillater går vi med seil alene. Går vi med motorene så har vi en hastighet på litt over ti knop, men når vi får hjelp av vinden kan vi komme opp i 15 knop.
– I snitt sparer vi rundt 30 prosent drivstoff fordi vi kan utnytte vinden. Det meste vi har klart med seil alene er 11,5 knop, men det var i vind på mellom 30 og 35 knop. Det er ikke så verst med et skip på nesten 15.000 brutto registertonn, sier doktor Gary Razon til Teknisk Ukeblad.
Store flater
Skipet huser opp til 310 gjester og en besetning på 191, og har syv dekk med til sammen over 2000 kvadratmeter.
Wind Surf er registrert på Bahamas.
Les også:
Dette skipet skal seile med last
Besetningen kan spise frokost i Bergen og middag i Tromsø