BYGG

Verdens største snøsmelter redder svenskene fra togkaos

 

Dette er verdens største skinnegående snøsmelter.
Dette er verdens største skinnegående snøsmelter. Bilde: Railcare
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
9. des. 2012 - 08:51

Hvorfor flytte på problemet når man kan smelte det?

Svensk jernbane har satt i drift verdens største snøsmelter for å kjempe mot snøkaos på stasjonsområdene i Stockholm, skriver Nyteknik.

Flere deler til systemet er levert fra den norske snøfreserspesialisten Øveraasen, som har laget verdens største hjulgående snøfreser.

Les også: Verdens største snøfreser

Forbrenningskammer

Systemet består av en snøfreser, en smeltevogn og en tankvogn. Konseptet er utviklet av Trafikverket og det svenske selskapet Railcare.

Hele maskineriet er 60 meter langt.

Maskinen samler snø i fem meters bredde med store børster og freser den inn i et dieseldrevet forbrenningskammer. Deretter renses smeltevannet for store partikler, før det pumpes over i en tankvogn.

Les også: Dette skal få slutt på glatte veier

Smelter istedenfor å flytte

Tanken bak konseptet, er at istedenfor å flytte på snøen, som ved konvensjonell snøryddingsteknologi, så fjerner man istedenfor snøen. Med tradisjonell snørydding, må snøen flyttes flere ganger på et stort stasjonsområde.

På et stort stasjonsområde kan 60 cm snø utgjøre opp til én million kubikkmeter snø.

– Den er mest effektiv på et stasjonsområde der det er vanskelig å få bort snøen. Ute på linjene skyfler man bare bort snøen, der trenger man ikke å flytte den, sier Jan Pettersson, vedlikeholdsansvarlig i Trafikverket til Nyteknik.

Maskinen er laget for å holde stasjonsområdene i Stockholms-området snøfrie om vinteren. Doningen kan rydde bort 10-20 centimeter snø fra 700 meter jernbanespor på rundt en halvtime.

Les også: Slik velger du rett snøfreser

Testet mindre maskin i Norge

Jernbaneverket har tidligere testet ut en mindre, tilsvarende snøsmelter i tidligere vintre.

– Den fungerte fint, men er relativt dyr i drift. Derfor har vi ikke leid inn en slik snøsmelter i år, forteller prosjektleder Ove Fuglehaug i Jernbaneverket.

Jernbaneverket har imidlertid utviklet annen teknologi for å kjempe mot snøproblemene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– De siste årene har vi investert i nytt materiell for snørydding, så maskinparken er godt oppgradert. Faktisk fikk vi inn vår aller nyeste snørydder i dag (en TM3) til Alnabru. I tillegg setter vi i år i drift en helt ny skaremaker, forklarer han.

Skaremakeren skal hindre snøføyk, som er et stort problem i sporveksler. Maskinen sprøyter vann som holder 18 grader ut på snø to meter fra skinnegangen slik at skare dannes. Denne har Fuglehaug konstruert i samarbeid med et eksternt firma. 

Les også:

Slik vil de finansiere Fornebubanen

Dette toget skal sveve i 500 km/t  

Denne løsningen skal gi isfrie sykkelveier

Kobbertyver stopper toget  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.