OLJE OG GASS

Veritas-godkjent utstyr virker ikke

Det Norske Veritas har gått god for utstyr som ikke virker på Yme. Nå starter Yme-leverandøren korrupsjonsgranskning.

BELASTNING: Yme-prosjektet truer med å bli en varig omdømmebelastning for alle involverte parter. FOTO: Lars Aabø
BELASTNING: Yme-prosjektet truer med å bli en varig omdømmebelastning for alle involverte parter. FOTO: Lars Aabø Bilde: Lars Aabø
19. apr. 2012 - 10:43
Vis mer

Yme-prosjektet har blitt en stor hodepine, både for myndigheter og partene i prosjektet.

Nå trekkes også det prestisjetunge selskapet Det Norske Veritas (DNV) inn i det skadelidende prosjektet, og risikerer å få riper i lakken.

Les også: Dette har gått galt på Yme

110 kilometer sørvest for Egersund står Yme-plattformen og venter på ferdigstillelse. Bare 35 prosent av reparasjonsarbeidet på plattformen er fullført på over ett år.

I mellomtiden krangler partene i prosjektet om skyldfordelingen.

I en konfidensiell internrapport fra totalleverandøren for Yme-prosjektet, SBM, merket med «senior management only», kommer det frem at utstyr på Yme-plattformen har blitt godkjent på tross av at ledninger ikke var koblet sammen og elektriske koblingsbokser fremdeles var i testmodus.

Utstyret har blitt inspisert av Singel Buoy Moorings (SBM), Talisman og DNV, men likevel har det blitt satt godkjentstempel på utstyret.

Les også: Yme kan bli skrotet

Feilaktig godkjent

SBM beskriver i den hemmelighetsstemplede rapporten hvordan utstyr har blitt feilaktig godkjent under konstruksjonen ved verftet i Abu Dhabi.

– Uheldigvis har Talisman tilsynelatende bevis for at noen prosjekt-sjekklister (Inspection and Test Record – ITR) som det har blitt signert for i Abu Dhabi er falske. Det pågår nå arbeid med å identifisere årsaken til hvorfor enkelte ting systematisk har blitt feilaktig signert for, står det i rapporten.

Her blir DNV også dratt inn i saken.

– Et annet eksempel er "switchgear arc detection system" som koblings­boksleverandøren Skema, DNV og SBM har signert for. Det ser ut som om testingen ble gjennom­ført mens koblingsboksen var i testmodus, skriver SBMs ekspert som har vurdert prosjektet.

Les også: Yme-reparasjonene kraftig forsinket

KRITISKE RAPPORTER: Denne konfidensielle rapporten (t.h.) avslører at utstyr har blitt godkjent, til tross for at det ikke var ferdigtestet. SBMs ukerapport (t.v.) fastslår at bare 35 prosent av reparasjonsarbeidet på Yme er fullført på over ett år.
KRITISKE RAPPORTER: Denne konfidensielle rapporten (t.h.) avslører at utstyr har blitt godkjent, til tross for at det ikke var ferdigtestet. SBMs ukerapport (t.v.) fastslår at bare 35 prosent av reparasjonsarbeidet på Yme er fullført på over ett år.

Godkjenningen pågår

DNV, som er engasjert av SBM for å klassifisere Yme-plattformen, hevder at verken plattformen eller det elektriske anlegget er ferdigstilt og endelig godkjent fra DNVs side.

– Dette er gjenstand for endelig godkjennelse etter alle elektro/instrumentsystemene er installert og testet og integrasjonstesting er utført. Montering og initielle inspeksjoner/tester av systemet ble utført i Abu Dhabi, og der DNV har bevitnet slik testing, vil vi ha signert for dette i verftets kvalitetsdokumentasjon (ITR), skriver kommunikasjonsdirektør i DNV, Aage Enghaug, i en epost til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Det forklares ikke hvorfor DNV har godkjent utstyret mens det var i testmodus.

Etter at plattformen kom til Norge har systemet på ny vært kontrollert av DNV. Denne gangen ble DNVs inspektører sjokkert over det de fant, etter hva Teknisk Ukeblad erfarer.

Enghaug sier at DNVs godkjennelse av det elektriske anlegget fortsatt pågår med inspektører om bord på Yme, og at DNV ikke godkjenner individuelle koblingsbokser.

– Utstyret blir ikke endelig godkjent før etter tilfredsstillende installasjon og sluttesting. Denne prosessen pågår. Plattformen er fortsatt under inspeksjon fra DNV, skriver han videre.

Petroleumstilsynet har vært kritiske til Yme-prosjektet helt siden det fant store avvik med materialhåndteringen under inspeksjonen i Abu Dhabi i 2009. Tilsynet følger prosjektet tett, men kjenner ikke til at det har vært systematisk feil i godkjenningen av papirer.

– Ptil er kjent med at det har vært og er utfordringer knyttet til det elektriske anlegget på Yme-innretningen. Men vi kjenner ikke innholdet i den interne SBM-rapporten, sier pressetalsmann i Ptil, Øyvind Midttun.

Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til er det tvil om Ptil noen gang vil godkjenne Yme-plattformen for norsk sokkel.

Yme-skandalen: To operahus ut av vinduet

Talisman har fått innsideinformasjon

Gransker korrupsjonslovgivning

Forrige uke sendte Yme-leverandør SBM ut en melding om at selskapet har iverksatt intern granskning rundt selskapets «salgspraksis». Praksisen kan være i strid med anti-korrupsjonslovgivning. I meldingen kommer det også frem at Yme er ett av to prosjekter som det skal fokuseres på i granskningen.

– I 2011 lanserte SBMs ledelse en granskning av selskapets prosedyrer, inkludert anti-korrupsjonsregler og implementeringen av disse.

Som en del av denne granskningen har selskapet blitt klar over visse salgspraksiser som involverer tredjeparter og som kan ha vært uheldige, skriver SBM i meldingen.

SBM gir få hint om hva «salgspraksis» og «tredjeparter» egentlig refererer til.

I forbindelse med granskningen har SBM ansatt advokaten Sietze Hepkema for å rydde opp i forholdene. Hepkema sier til nyhetsbyrået Reuters at Yme-prosjektet vil ha topp prioritet i de kommende ukene.

Teknisk Ukeblad har gjentatte ganger forsøkt å oppnå kontakt med SBM med spørsmål om hvordan Yme-prosjektet er involvert i granskningen. SBM har ikke svart på henvendelsene.

TU om Yme: Makkverket fra Abu Dhabi

TIL HAVS: Yme-plattformen står nå på feltet i Nordsjøen, hvor det arbeides for å fikse alle feil og mangler på plattformen. FOTO: SBM
TIL HAVS: Yme-plattformen står nå på feltet i Nordsjøen, hvor det arbeides for å fikse alle feil og mangler på plattformen. FOTO: SBM

Plattformen flyttet offshore

Både DNV, Ptil og Talisman opplyser til Teknisk Ukeblad at de ikke har kunnskap om SBMs interne korrupsjonsgranskning.

I september 2010, allerede to år forsinket, ble Yme-plattformen slept fra Abu Dhabi til Norge. Lite visste partnerne i prosjektet om at plattformen var full av feil og mangler.

På spørsmål om hvordan Yme-plattformen kan slepes til Norge med så mange DNV-godkjenninger, som senere har vist seg å ikke virke, svarer Enge i DNV:

– Det er ikke uvanlig at offshore-prosjekter flyttes fra byggeverft til et sluttføringsverksted. Dette er plattformeiers beslutning. Som nevnt, er plattformen fortsatt under inspeksj­on fra DNV og vil få sin godkjennelse når inspeksjon er utført med tilfredsstillende resultat.

Les også: Yme-plattformen kan være ubrukelig

Usikker produksjonsstart

Fortsatt er det ingen som kan si sikkert når Yme-feltet kommer i produksjon. Både Talisman og Wintershall har tatt prosjektet av årets produksjonsplaner.

Kostnadene for prosjektet har også steget fra opprinnelige 4,4 milliarder til 12 milliarder kroner. Prosjektet truer med å bli en varig PR-belastning for alle involverte parter, inkludert de ellers så omdømmebevisste DNV.

I mellomtiden arbeider i overkant av 400 personer sørvest i Nordsjøen for å ferdigstille en plattform som opprinnelig skulle vært i produksjon for to år siden.

Mer om Yme-skandalen:

Forventer ikke Yme-start i år

Varsler til Oljedirektoratet: Vil hugge opp Yme-plattformen  

Krever Yme-svar fra Borten Moe

Yme-prosjektet skal granskes

Kritisk til oljeknøttenes kompetanse

Avdekket materialfeil på Yme-plattformen

Yme-skandalen: <br></br> Ansatte og myndigheter refser sikkerhetsnivået

Talisman vil ut av Nordsjøen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.