Hvis resten av jordas befolkning hadde forbrukt like mye som oss nordmenn ville verden trengt ressurser tilsvarende tre jordkloder, viser en analyse fra PriceWaterHouse Coopers.
Sammen forbruker verdens befolkning i dag 50 prosent mer enn jorda klarer å reprodusere og tendensen er sterkt økende. Hvis alle hadde forbrukt som nordmenn ville tallet vært seks ganger høyere. Dagens forbruk er ikke bærekraftig, og utviklingen går feil vei, ifølge Ivar Strand i PriceWaterHouse Coopers, som presenterte analyserapporten på årskonferansen til HSH, hovedorganisasjonen for handel og tjenester, i Oslo onsdag.
– Trusselen er alvorlig, konkluderer analysen.
Befolkningen øker
For selv om vi klarer å utnytte ressursene mer effektivt nå enn tidligere, øker befolkningen på jorda dramatisk, samtidig som store befolkningsgrupper i de framvoksende økonomiene løftes ut av fattigdom og inn i middelklassen – hvor forbruket virkelig skyter fart.
Først i 2075 er det ventet at veksten i verdens befolkning har stanset – på 9,7 milliarder mennesker.
Mens vi allerede mest sannsynlig er i ferd med å bruke opp verdens vannforsyning, er det fortsatt dyrkbar mark igjen til å produsere mat til den ventede befolkningsveksten. 23 prosent av verdens dyrkbare mark ligger fortsatt ubrukt.
Men matproduksjon må konkurrere med produksjon av biodrivstoff og plantasjer, ifølge analysen.
«Det er et etablert faktum at naturressursene er begrenset, at økosystemet degraderes og at naturmangfoldet forsvinner. Det er nærliggende å anta at dette har sammenheng med økning i forbruk. Ressursknappheten kan føre til økte priser og ytterligere miljøødeleggelser», står det å lese i rapporten, som likevel levner et lite håp.
Effektivisering av forbruket
Men det forutsetter et mer effektivt forbruk. Analysen framhever at teknologien vil være tilgjengelig hvis det er tilstrekkelig vilje og evne til å ta den i bruk.
«Betydelig effektivisering av verdikjedene er mulig. Dette kan være CO2-effektivisering og effektivisering i bruk av land og vann. Begrensningene er ikke tekniske, de er institusjonelle og økonomiske», heter det.
– Fire av ti norske forbrukere er misfornøyde med tilbudet av bærekraftige produkter. Det er et kraftig signal til norske bedrifter og butikker om at de går glipp av gode muligheter. Det holder ikke å skylde på lav etterspørsel, når tilbudet oppleves så dårlig av forbrukerne. Her ligger det et stort, uutnyttet potensial for fremtidsrettede virksomheter, som flere av de store internasjonale kjedene nå har tatt innover seg, sier Strand.