DETROIT: Ford Motors' styreformann Bill Ford trakk fram sin legendariske oldefar, selskapets grunnlegger Henry Ford, da han presenterte selskapets strategi for elektrifisering de kommende årene.
– Dette skal vi gjøre på Ford-måten. Det vil si enkelt for kundene våre, sa Ford på bilmessen i Detroit.
Tre nye med elmotor
Det har vært kjent tidligere,
Viser fram elektrisk Ford Focus
men Ford skal altså lansere tre nye biler med elmotor de kommende to årene. I tillegg kommer en elektrisk versjon av varebilen Transit Connect som allerede kjører i USA, men kommer til Europa dette året.
Focus Electric er en egenkonvertert versjon av nye Focus som skal få en rekkevidde på 160 kilometer og en toppfart på 137 kilometer i timen.
C-MAX Hybrid og C-MAX Energi er to hybrider, hvorav sistnevnte er ladbar og skal ta opp konkurransen med Chevrolet Volt.
Selv om bilene skal lanseres i USA allerede neste år og i Europa året etter, er det foreløpig noe snaut med teknisk informasjon å få fra Ford foreløpig.
Volt-konkurrent
Selskapet hevder imidlertid at plug-in-hybriden skal bli mer energieffektiv enn Volt og få en bedre rekkevidde på kun batteridrift. Det betyr at den må kunne kjøre mer enn 40–80 kilometer (som er hva Volt klarer ifølge GM) før forbrenningsmotoren må bidra. Ford oppgir i tillegg en total rekkevidde på 800 kilometer for C-MAX Energi.
Bill Ford minner om at selskapet er i posisjon til å ta for seg av et trolig voksende marked for hel- eller delelektriske biler.
– Vi har fleksibiliteten og kapasiteten til å bygge elbiler for alle typer markeder og segmenter og skru opp produksjonstakten kjapt, sa Ford på pressekonferansen som ble holdt i Joe Louis Arena.
Det er hjemmehallen til hockeylaget Detroit Red Wings. Ford er for øvrig selv hockeyspiller på bedriftslaget til selskapet som bærer hans navn.
Investerer hjemme
Samtlige av de mer eller mindre elektriske bilene skal bygges på den ombygde Wayne-fabrikken i Michigan der Ford nå investerer en halv milliard dollar, blant annet for å bygge opp elbilkompetansen innenhus. Også den konvensjonelle Focusen skal settes sammen i Wayne.
Hvor den elektriske Focusen beregnet på det europeiske markedet skal bygges, er ennå ikke avgjort.
Foreløpig har selskapet kjøpt inn bidrag fra Smith Electric Vehicles til å konvertere varebilen Transit Connect til eldrift, mens Johnson Controls/Saft og Magna International bidrar på den elbilen, hybriden og plug-in-hybriden.
Begge hybridene samt Focus Electric får litiumionebatterier som konstrueres og bygges av Ford selv. Men de kjøper inn celler fra LG Chem. Altså samme leverandør som erkekonkurrenten GM bruker til sitt batteri i Chevy Volt.
Hybriderfaring
Ford er ikke helt uten erfaring med elbilbygging. Ti-tolv år tilbake lagde de en elektrisk versjon av pickupen Ranger og eide som kjent også Think.
Administrerende direktør Alan Mulally peker på at de dessuten har et tiår med hybridbygging bak seg. Disse erfaringene tar de med seg i den kommende elektrifiseringsprosessen.
Fords oppsett for kraftfordeling mellom el- og bensinmotor tillater helelektrisk kjøring opp til 75 kilometer i timen med dagens Fusion hybrid. Det skal være mulig å kjøre enda fortere med kun strøm i C-MAX Hybrid og ikke minst i C-MAX Energi som har den største batteripakken, varsler Ford.
Begge disse Ford-hybridene, pluss en tredje som også skal komme i 2012 men som Ford venter med å offentliggjøre, er det selskapet kaller "power split-hybrider". Det betyr at det er parallellhybrider, eller kanskje mer korrekt serie-parallellhybrider, i likhet med for eksempel Toyota Prius.
Også bensinmotorene i Ford benytter en atkinsonsyklus-bensinmotor slik Toyota gjør.