Jeg har lest sivilingeniør Jan Froms kronikk i TU nr. 36/02 om matematikkens tyranni.
Der henviser han blant annet til Aftenposten, som gir inntrykk av at ingeniørstudenter er så dumme at de tror 10 ganger 10 er 20.
Han slenger også et sleivspark til de matematiske miljøene som "vokter sitt revir". I den nevnte artikkelen i Aftenposten er også mitt navn nevnt, der jeg etter elendighetsbeskrivelsen sier at Høgskolen i Telemark (avdeling for teknologiske fag) nå skal forsøke å heve studentene opp på et nødvendig nivå ved å innføre obligatoriske og karaktergivende oppgaveinnleveringer og deleksamener. Det gjorde vi i et matematikkprosjekt i fjor. Det resulterte i at strykprosenten ble redusert fra nærmere 40 til 6 prosent.
Fra og med i høst har vi gått vesentlige skritt videre når det gjelder matematikken. Det gjør vi ikke for å vokte våre revir, men rett og slett av den grunn som Jan From selv beskriver: "Enhver som skal utføre et arbeid, vil intuitivt ta med seg den redskapen man trenger for å få jobben gjort".
Hva har vi så gjort?
Ved Høgskolen i Telemark, avdeling for teknologiske fag i Porsgrunn som utdanner både ingeniører og sivilingeniører, fikk alle nye studenter disponere gratis bærbar PC. Dette har vært et økonomisk kvantesprang i millionklassen for avdelingen, og delvis et pedagogisk kvantesprang for meg, som jeg har sett fram til med glede siden jeg først foreslo dette for tre år siden.
Bruken av PC-en og ClassFronter som kommunikasjonskanal, er integrert i undervisningsoppleggene. I faget matematikk løper vi linen helt ut og tar i bruk elektronikken fra A til Å og lar studentene ta med seg redskapen de trenger også til en tradisjonell eksamen. Her er det matematikkopplegget som baner veien for en snuoperasjon innenfor hele vår ingeniørutdanning.
Det fundamentalt nye er at vi (jeg) sier et endelig takk og farvel til kun bruk av papir og blyant (eventuelt kalkulator), pugging av formler, derivasjons- og integrasjonsregler etc., forelesninger med tavle opp og tavle ned med detaljerte mellomregninger.
Undervisningsopplegget er beskrevet på
http://www-pors.hit.no/~haraldp/tf/MatmTyranni.htm
Harald Pleym,
Førsteamanuensis Avdeling for teknologiske fag, Høgskolen i Telemark