– Det finnes ingen teknologibedrifter i Norge i dag som har klart å skape et unikt og sterkt "employer brand" - eller merkevare - som arbeidsgiver, sier Even Sandvold Roland, leder for byrået Rotor.
Han hevder at de fleste sliter med rekrutteringskommunikasjon fordi de er redde for å ta feil, tenke konkret og utradisjonelt når de skal jakte på potensielle arbeidstakere.
– Bedrifter har gjennom ulike kåringer og undersøkelser fått beskjed om hvor studentene vil jobbe og hva de vil. Resultatet blir at alle sier det samme, noe á la "Hos oss finner du utfordrende arbeidsoppgaver og gode karrieremuligheter". Når alle vektlegger det samme, i de samme kanalene og med de samme virkemidlene, blir det umulig å forstå hva som skiller ulike arbeidsgivere.
– Arbeidsmarkedet er blitt en grå grøt av klisjer og floskler, sier Sandvold Roland.
2 av 3 er like
En analyse av 150 jobbannonser på Finn.no viser at to av tre annonser for jobber i ingeniør- og IT- og telekombransjene inneholder «vi har et godt arbeidsmiljø», «gode muligheter for kompetanseutvikling» og «vi tilbyr konkurransedyktige betingelser».
Det er konsulentselskapet SPRE som har gjennomført undersøkelsen.
Les også: Disse kvalitetene leter hodejegerne etter
Ikke bruk penger uten mål
Sandvold Roland stiller seg kritisk til norske bedrifters hårreisende pengebruk for å rekruttere studenter - uten mål eller oppfølging.
– Bedrifter bruker penger på gratis tapas og alkohol, kulepenner med logo og presentasjoner med bilder av hovedkontoret. Hva sier det om selskapet som arbeidsgiver?
Jaget etter høyest pengebruk preger rekrutteringen i Norge, mener han.
– Vi møter rekrutterere som mener at det er blitt en vanvittig kultur rundt bedriftspresentasjoner på universitetene. De blir frarådet å ha arrangement visse dager hvis bedriften vil tilby gratis alkohol og får beskjed om hvilke restauranter studenter liker best.
Les også: Sivilingeniør-studentene får i snitt 1,67 jobbtilbud
Vis arbeidskulturen
Karrierebarometeret fra 2013, som ble gjennomført av byrået Evidente, viser at studenter sliter med å definere de interne karrieremulighetene hos potensielle arbeidsgivere.
Av 7000 studenter svarte 59 prosent "vet ikke" på spørsmål om de tror de vil kunne ha en rask karriereutvikling i bedriftene. På spørsmål om selskapene tilbyr fleksitid, hjemmekontor og liknende svarte 50 prosent "vet ikke".
Sandvold Roland mener at norske bedrifter bør lære av Google og Apple.
– Når Apple rekrutterer nye ingeniører sier de «kom og jobb hos oss, så skal du få ditt livs største utfordring, vi gjør ting ingen tror er mulig». De er flinke til å eksemplifisere og fortelle historier. Slike bevis gir dem troverdighet, og skiller dem fra andre selskaper som kommer med tomme løfter om innovasjon.
Les også: Dette legger arbeidsgiverne mest vekt på
Gå bort fra lønnsjaget
Nitos studentmedlemmer ble i 2012 spurt om hvorfor de valgte å begynne på ingeniør- eller teknologistudiet. Tallene viser at god lønn kommer på femteplass over de hyppigste årsakene. Karrieremuligheter og faglige interesser sto øverst på listen.
Sandvold Roland erfarer at de som velger arbeidsgiver basert på lønn blir ikke lenge i den jobben.
– Lønnen i seg selv er ikke motivasjon nok.
Han henviser til arbeidslivsundersøkelser hvor de fleste er villige til å gå ned i lønn i bytte mot mer spennende arbeidsoppgaver.
Les også: Dette blir ingeniører spurt om på jobbintervju
Definer hvem du vil ha tak i
Sandvold Roland selv sier at mange bedrifter vil være tjent med å tenke videre enn til bedriftspresentasjoner og karrieredager.
– I studentmiljøene og foreningene finnes engasjerte og dyktige mennesker. En IT-bedrift kunne for eksempel fått langt bedre resultater ved å spandere lunsj og utveksle ideer med en utviklergruppe fra en studentfestival. De dyktige bedriftene skaper riktige forventninger ved å være tydelige og oppsøke dialog med kandidatene. De går målrettet til verks, fremfor å teppebombe hele skoler med markedsføring.
Les også: Får sjefene til å dele sine største blundere
Foretrekker bedriftsbesøk
Heidi Rønningen Stensrud er leder for Tekna Student ved Universitet i Stavanger. Hun sier at studenter ofte blir invitert på bedriftsbesøk.
– Dette er populært og fungerer bra, siden studentene får mulighet til selv å se hvordan de ulike bedriftene fungerer og hva de kan tilby. Vi har hatt flere tilfeller de senere har valgt å søke på en stilling i bedriften.
Arrangementer med servering er også populære blant studentene, fordi de er åpne for alle.
– Vi har nettopp blitt kontaktet av Statoil som ønsket å lage en bedriftspresentasjon kun for studenter på femte året. Her blir det ingen servering i etterkant, men det kan bli et stort oppmøte nettopp fordi studentene vet hva de vil ha, sier Rønningen Stensrud.
Les også: Her trenger de 300.000 ingeniører
Vil vise frem bransjen
Statnett bruker sitt syvukers sommerprosjekt KUBE til å rekruttere. I 2013 fikk bare seks av 211 søkere plass på den tverrfaglige gruppen.
Hver tredje KUBE-student blir ansatt i Statnett i etterkant.
– Vi har satset på det fordi vi håper innsikten og erfaringen vil motivere studentene til å søke seg mot bransjen vår og aller helst til oss. Vi ønsker at studentene skal bli godt kjent med oss og vi med dem. Studentene får mulighet til å jobbe med noe de er faglig interessert i gjennom studiene og til å løse en problemstilling for Statnett som vi tar med i vårt videre strategiarbeid, sier kommunikasjonssjef Nina Yong Kviberg ved Statnett.
Hun sier at studentene bidrar til å gi nye perspektiver og løsninger på utfordringer i Statnett.
– Rapporten de utarbeider presenteres i et bredt møte – i år deltok nesten 60 tilhørere og i et møte med konsernledelsen. Studentene gir oss et godt "utenforblikk" på Statnett.
Les også: Disse studiene garanterer jobb