Eldre veier har overlevd de kalde vintrene de to siste årene, mens flere nye veier har bølget og strukket seg over telehiven.
Mangler fagkunnskap
En ekspertgruppe i Statens vegvesen har nå sett på hva som er årsaken til dette, og kommet til at hovedproblemet er at verken veibyggere eller kontrollører egentlig kan nok om det de driver med, melder Aftenposten.
"Manglende fagkunnskap og praktisk erfaring hos konsulenter, byggherrer og entreprenører har ført til at vi ikke har den faglige kompetansen som er nødvendig for at vi skal klare å følge de retningslinjene som gjelder", skriver ekspertgruppen i rapporten.
For tynt
Gruppen har blant annet sett på hva som var årsakene til at de tre motorveistrekningene Rv2 Kløfta-Nybakk, E16 Wøyen-Bjørum og E18 Krosby-Knapstad har hatt store telehivproblemer de siste vintrene.
For de to første er konklusjonen blant annet at det er benyttet for tynn veioverbygning ut fra grunnforholdene, mens det for E18 ikke er funnet holdepunkter for at den frosttekniske dimensjoneringen har vært for dårlig.
– Vi ser at veibyggingsfaget er en kompetanse som er i ferd med å forvitre. Det er høy snittalder på dem som har kompetanse, og vi har satt i gang tiltak for å heve kompetansen. Det gjelder blant annet samarbeid med høyskolesystemet og opplæring internt i bransjen, sier direktør for vei og transport i Vegdirektoratet, Lars Erik Hauer, til Aftenposten.
Må graves opp
Ekspertgruppen konkluderer med at deler av de tre nevnte veistrekningene rett og slett må graves opp og få nytt dekke om telehivskadene skal fjernes.
– På E18 er det foreslått å gjøre noe med drenering først og så vente en vinter og se om det har ønsket effekt. På riksvei 2 vil det bli gjennomført noen utbedringer, og for E16 så er det uklart hva som skal gjøres, sier Hauer til avisen.
Les også: Splitter nye motorveier ødelagt av telehiv
Statens vegvesen innrømmer:<br/> Må skjerpe kravene mot telehiv