RAUFOSS: Det kommer ingen krisepakke rettet mot norsk bildelindustri, til tross for at både statsministeren og næringsminister Sylvia Brustad (Ap) tok turen til Raufoss tirsdag.
I stedet kom Stoltenberg med et varselrop om at fornying er helt nødvendig for å få regjeringens gehør i framtida.
– Vi må noen ganger orke å si at det er slutt, om vi skal greie å starte noe nytt og bedre, sa Stoltenberg til ledere og tillitsvalgte fra næringsklynga på Raufoss.
Ingen bønn
For om industrien ikke er framtidsrettet, vil ikke Stoltenberg være redningsplanke.
Det ville han heller ikke i sin tid som industriminister, da han la ned hjørnesteinsbedrifter på Rena, i Sør-Varanger og Mo i Rana. I dag har disse miljøene reist seg og fornyet seg, framhevet han.
– Det vil bli nedleggelser og nedbemanninger. Ingen tiltak vi finner på kan hindre at bildelindustrien lider når salget av biler går ned. Det vi er opptatt av er å skape noe nytt på bakgrunn av det vi allerede har, oppsummerte statsministeren.
Tapsprosjekt
Spørsmålet er om Hydro Aluminium Structures på Raufoss representerer framtida eller fortida i regjeringens øyne.
Industrigigantens bildeldivisjon tapte 67 millioner kroner i fjor, i 2006 var tapet 51 millioner, og i år har bedriften allerede permittert 125 av sine 650 ansatte. Administrerende direktør Olaf Wigstøl er likevel ikke synlig skuffet over statsministerens harde linje.
– Nei, det er som forventet. Vi er rammet av fallende volum internasjonalt, og har helt klart en omstilling foran oss, sier Wigstøl til Teknisk Ukeblad.
Nødvendig
Stoltenbergs ultimatum om modernisering får merkelappen "som forventet" også i andre deler av bransjen.
- Situasjonen er meget alvorlig, og kan bli enda verre. Det er ikke umulig at noen av de store bilkonsernene kan gå over ende, sier Odd Myklebust, forskningssjef for materialteknologi hos RTIM og prosjektleder for Arena Bil, som er bilbransjens samarbeidsarena i Norge.
Men så gjelder det å utnytte mulighetene, mener han.
- Jeg er enig i at det er feilslått å satse på bedriftene som ikke er livsdyktige. Om fem, ti, femten år vil det produseres helt nye og moderne biler i Europa, og der skal norsk bildelsindustri være en aktiv underleverandør, sier Myklebust.
800 familier
Ifølge hovedtillitsvalgt Einar Linnerud fra Raufoss jern og metall er det i dag 250 ansatte tilknyttet industriparken som er permittert.
– Rundt 800 familier er berørt hittil, så dette er alvorlig. Jeg er fornøyd med at både statsministeren og næringsministeren kom hit. Det viser at de tar situasjonen på alvor. Meldingene de kom med er omtrent som forventet. Vi er mest opptatt av at det legges til rette for innovasjon og risikokapital, sier Linnerud.