TRONDHEIM: – Vi må sette oss hårete mål, men spørsmålet er om vi i Norge er i stand til å ta utfordringene, sa konsulent og gruppeleder for vei og bane i Sweco, Anders Gjøsund, i sitt foredrag på Lerchendalkonferansen.
Gjøsund måtte stille for administrerende Sweco-direktør Vibecke Hverven som hadde blitt syk.
Gjøsund tok utgangspunkt i at Norge har vunnet alt i lotteriet når det gjelder naturressurser. Vi er rike på olje og gass og vi har uutnyttede mineralressurser til en verdi av 1500 milliarder kroner, altså et halvt oljefond.
For mye opptatt av prosess
– Vi er altfor mye opptatt av prosess og for lite opptatt av resultater i Norge, sa Gjøsund og viste til Lillehammer-OL.
– Fra Samaranch proklamerte at “The decision is Lillehammer” gikk det fem år til alt var klappet og klart. Hadde vi greid det om vi hadde fått sette datoen selv? Eller hadde vi brukt enda lengre tid på å diskutere om for eksempel bobbanen burde ligge i Ringebu, spurte Gjøsund og høstet latter.
Batteri for Europa
Hans poeng er at Norge har alle forutsetninger, bl.a. når det gjelder en ambisjon om å bli et batteri for Europa, men politikerne tenker ikke stort nok og bruker altfor lang tid på å ta beslutninger.
Som eksempel nevnte Gjøsund Portugal som nå bygger 1300 ladestasjoner for elbiler over hele landet, noe som har fått Nissan til å legge en produksjonslinje dit.
Samme verdi som Carew
– Nå har regjeringen laget enhandlingsplan for bioprospektering og i den forbindelse bevilget 50 millioner, men hvor mye penger er det? Jeg sjekket TV2-sporten i går og fant ut at det er litt mer enn verdien på John Carew og han er altså en spiss som ikke scorer mål, sa Gjøsund.
Han viste også til Storbritannia som nå bygger ut 48 GW i Nordsjøen. – Hvis vi bygger ut havvind for 42 GW, kan vi dekke all elforbruk i Norge. På denne måten kan vi bli et batteri for resten av Europa, men da krever det politisk enighet om noen tydelige mål, sa Gjøsund.
Generasjonsfond?
På vegne av Sweco-sjef Vibecke Hverven tok han til orde for et samlet forlik i Stortinget om store nasjonale investeringer fram til 2030, bl.a. i forhold til hva som kreves av penger for å bygge ut veier og jernbane.
– Hvis vi setter av 50 prosent av årlige bevilgninger i et generasjonsfond, kan vi få til veldig mye, men det krever politisk enighet og litt mer statlig styring, sa Gjøsund.