STAVANGER: Flere har den siste tiden kritisert Statoil for å satse for lite i Norge i forhold til utlandet. Statoils direktør for norsk sokkel, Øystein Michelsen, synes kritikken er urimelig.
– Det er en rar kritikk. Det er jo vi som leverer prosjektene. Dersom du spør leverandørindustrien, tror jeg nok de vil si at det er Statoil som gir dem oppdrag, sier Michelsen.
– Vi skal vokse internasjonalt, men vi kommer ikke til å nedprioritere satsingen her hjemme. Og jeg mener det er ganske tydelig hvilket selskap som satser mest på norsk sokkel. Mens det fremdeles var usikkerhet på grunn av finanskrisen, tildelte vi prosjekter for 50 milliarder kroner tidligere i år.
Les også: Milliard-kontrakter ut på anbud
Skal forbli like store
Til tross for at Statoil ikke klarer å nå produksjonsmålene for i år og får stadig mer utfordrende oppgaver på norsk sokkel, mener Michelsen at Statoil skal klare å holde produksjonen på dagens nivå i minst ti år fremover.
– For å klare dette må vi erstatte mer enn en tredjedel av produksjonen med nye prosjekter. Det meste av dette skal vi klare med allerede identifiserte ressurser, men vi har også som mål at enkelte fremtidige funn vil kunne bygges ut innen 2020, sier Michelsen.
Han sier Statoil i år har gjennomført og vedtatt en rekke prosjekter som bidrar til å opprettholde produksjonen i Norge.
– Vi har startet opp produksjonen på Morvin, Gjøa og Vega, og fått godkjent plan for utbygging og drift på Gudrun og levert PUD for Valemon. I tillegg har vi tatt investeringsbeslutning på utviklingen av Njord Nordvestflanken, Smørbukk nordøst, lavproduksjon på Kristin og valgt konsept for økt utvinning på Åsgard. I tillegg har vi Marulk og Ekofisk hotell hvor vi er partnere. Sammen med partnerne våre har vi levert inn prosjekter som øker våre reserver med 500 millioner fat, sier Michelsen.
Statoil har nylig gitt Aker Solutions oppdraget med å utvikle en løsning for subsea-kompresjon på Åsgard som vil øke produksjonen betydelig. Michelsen røper at Framo Engineering jobber med en lignende løsning for Gullfaks.
3,4 mrd.: Skal levere undervannskompressor til Åsgard
2,7 mrd.: Aibel skal levere dekket på Gudrun
Mange små prosjekter
Statoil har fått kritikk for å ha for mange små prosjekter som stjeler oppmerksomhet fra de større oppgavene. Michelsen er ikke enig i dette, men han vil likevel ikke utelukke salg av enkelte andeler.
– Vi vurderer hele tiden hvordan vi kan optimalisere porteføljen. Om vi skal selge enkelte andeler, avhenger av vår vurdering av hva vi selv kan få ut av prosjektene i forhold til hva andre kan få ut av dem.
Han sier at Statoil har en mengde små prosjekter fordi næringen har endret seg.
– I dag er det lengre mellom de store prosjektene. Derfor må en ha en rekke med små prosjekter for å holde produksjonen oppe. Utfordringen med dette er å skape forståelsen i samfunnet og i egen organisasjon om at dette er den nye virkeligheten. Det er få gigantprosjekter igjen. Men utfordringene er minst like spennende.
Les også: – Statoil har for mange jern i ilden
Skal lete mer i år
En annen kritikk mot Statoil har har gått på at selskapet er for forsiktig med å sette i gang nye pilotprosjekter på norsk sokkel. Michelsen avviser også dette, og sender ballen videre til myndighetene.
– Vi har satt i gang et femtitalls piloter de siste årene. Men det er klart at de store pilotene ikke kommer fordi vi ikke har de store prosjektene. Når prosjektene blir mindre, blir også pilotene mindre. Men for oss vil fremdeles norsk sokkel ha hovedprioritet for teknologiutvikling. Det er her vi er den store operatøren, sier Michelsen og legger til at myndighetenes bidrag på 400 millioner kroner er ganske puslete i forhold til Statoils bruk av milliarder på teknologiutvikling.
Ifølge Statoil-direktøren vil aktiviteten være høy i 2011.
– Leteaktiviten vår var noe lavere i 2010 enn i 2009, som var et år med stor leteaktivitet. Dette var bevisst for å modne frem prosjektene vi hadde. I 2011 vil aktiviteten værer høyere igjen. Det er ikke et enkelt område vi satser på, vi skal lete i Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet.
Offshore-arbeidere: Frykter storulykke i Nordsjøen:<br/> – Jeg er redd for å dra på jobb
Leter ikke etter syndebukker
Statoil har hatt en del utfordringer i 2010. Blant annet har brønnsparket på Gullfaks C og vedlikeholdsetterslepet på norsk sokkel skapt stor debatt.
– Vi ser svært alvorlig på Gullfaks-hendelsen. Det er et krevende felt og det er utfordrende å gjennomføre boringer i dette området. Og hendelsene vi hadde tidligere i år viste at vi underestimerte kvaliteten i de gamle foringsrørene i brønnen. Dette skjedde til tross for at vi gjennomførte grundige målinger. Men når situasjonen oppstod, ble den håndtert på en god måte. Likevel viser vår egen og Petroleumstilsynets gransking at våre egne rutiner ikke ble fulgt. Dette er selvsagt veldig alvorlig.
Sjefen for brønnproblemene: Sjefen for brønnproblemene: <br/> – Vi endrer praksis på Gullfaks
– Hvem er det som har ansvaret for at rutinene blir fulgt, og kan dere i toppledelsen lastes for det som skjedde på Gullfaks?
– Ansvaret vil alltid ligge på toppen, og ansvaret for helse, miljø og sikkerhet ligger hos oss i konsernledelsen og hos konsernsjef Helge Lund. Jeg mener vi ikke bør lete etter syndebukker, men vi må identifisere hvor det gikk galt og sette i gang de nødvendige tiltakene.
Statoil: Hadde ingen plan for å drepe brønnen
Må lære av våre feil
– I Statoil jobber alle med helse, miljø og sikkerhet, og vi har 750 ansatte som jobber på heltid utelukkende med HMS. Dette arbeidet har gitt resultater og antallet hendelser går jevnt nedover. Det viser både myndighetenes og vår egen statistikk. Men vi har innimellom hatt alvorlige hendelser til tross for dette. Vårt fokus er å finne årsakene til dette og lære av feilene som blir gjort, sier Michelsen.
Forrige uke fikk Statoil mye oppmerksomhet for bruken av et karaktersystem for de ansatte. Michelsen understreker at dette går utover hans ansvarsområde, men han sier at måltall kun er et hjelpemiddel i vurderingen av ansatte.
– Vi har fokus på at det skal dannes et helhetlig syn på hver enkelt ansatt. Og dette er bare en del av denne helhetsvurderingen.
Les også: Statoil gir ansatte karakterer