– Vår intensjon er å gjøre Think City til den rimelige bybilen den opprinnelig var konstruert som. Det skal vi klare med våre produksjonslokaler og distribusjonsnett, sammen med kjernekompetansen i Oslo, som vi akter å beholde, sier styreleder Osman Boyner i BD Otomotive.
Som Teknisk Ukeblad skrev tirsdag, er det fire-fem finansielle og industrielle selskaper som vurderer å kjøpe konkursboet etter Think Global som begjærte oppbud i juni.
Les også: Think kan bli tyrkisk
Konvertering og batterifabrikk
Ett av selskapene som nå er ferdig med sin gjennomgang av Think (due diligence) og ønsker å kjøpe elbilselskapet, er Istanbul-baserte BD Otomotive.
Dette er et investeringsselskap som de siste årene har satset på elektrisk transport.
BD Otomotive eier fabrikker i Italia og Tyrkia som konverterer varebiler til elektrisk drift i tillegg til en fabrikk som bygger batteripakker beregnet på elbiler.
Selskapet satser også på infrastrukturutbygging og har sikret seg salgsrettigheter til luksushybridene fra Fisker Automotive og elbiler og -busser fra kinesiske BYD.
Les også: Danskene får elbusser
Skal lage 3 000 Fisker Karma i år
Neste generasjon
Think har lenge hatt nestegenerasjons Think City under planlegging. Men presset økonomi har gjenstående videreutvikling på den eksisterende modellen blitt prioritert.
Boyner sier at de har som mål å lansere nye elbilplattformer dersom de vinner fram med sitt bud.
Bostyrer Jo Rodin opplyser at budfristen går ut denne uka.
– Vi vet at våre mål er realistiske mål og lover godt for framtida til merkenavnet Think, sier Boyner.