Den nye sjefen for Viaplay, Rikard Steiber, ingeniørutdannet i informasjonsteknologi ved Chalmers, vil vise at det ikke bare er Netflix som kan forsyne oss med filmer og serier.
Etter tre måneder i stolen er han på offensiven med det svenske strømmealternativet og peker på at de har filmer fra langt flere studioer enn Netflix og kan tilby oss et utvalg fra over 2000 filmer og 10.000 serieepisoder.
I tillegg har de en joker i ermet som Steiber mener er en god grunn til å prøve stemmetjenesten: Kundene kan laste ned alt innholdet til mobiler, nettbrett og PC-er og ta det med seg dit de skal.
Nå har Viaplay skrevet om hele plattformen for å introdusere masse ny funksjonalitet og støtte alle mulige plattformer som kundene har skaffet seg. Viaplay skal kunne nytes over alt på alle dingser.
Les også: Nå får du Viaplay på Chromecast
TV-ene er problemet
Det er ikke nettbrettene og mobilene som er problemet for strømmetjenestene. Det er appene på alle smart-TV-ene. Der er for mange av dem.
– Dette har blitt et stort problem for hele bransjen, sier han. Det er en masse ulike TV-merker. Hver av dem har mange modeller og de bytter smart-TV-plattform med jevne mellomrom. Det å oppdatere det store og økende antallet apper til alle disse TV-ene begynner å bli et stort problem for oss som driver strømming, mener Steiber.
Les også: Prisen på OLED-TV-er stuper
Se hvor det passer
– Vi binder ikke folk til nettforbindelsen når de vil se innholdet vårt. Det kan være fryktelig dyrt å laste ned innhold når man er på reise. Da er det bedre å laste ned innholdet og ta det med på flyet eller på hytta, sier Steiber, som ikke bare er sjef for Viaplay.
Steiber er også MTGs Chief Digital Officer og leder det de kaller MTGx der x står for akselerasjon. Han har fått ansvar for å akselerere den digitale utviklingen i medieselskapet, hvor det å få med kundene fra å hente TV–signaler via kabel og satellitt til å strømme alle former for innhold, er avgjørende for suksess.
Mens det er svenske Spotify som dominerer med musikkstrømming er det amerikanske Netflix og HBO som har overtaket på skjermene.
Med mange år bak seg i Google og andre selskaper har han blikket rettet mot en digital fremtid for den svenske mediegiganten som har 60 TV-kanaler i over 35 land. For tiden trener han til sin første romreise. Går det som han har planlagt skal han yt i rommer med Richard Brandsons Virgin Galactic neste år.
Les også: Google sliter med å rekruttere nordmenn
Innhold avgjør
– Det er innholdet som avgjør om vi lykkes. Vi har fem av de store studioene i Hollywood og det gjør oss unike både på filmer og serier. Det betyr at vi får tilgang til filmer i det såkalte first pay-vinduet. Det er et halvt år eller mer etter at filmen har hatt premiere på kino. Men folk er utålmodige. De vil ha serieepisoder raskt, sier Steiber.
Han forteller at de nå kommer noe noe nytt de kaller Viaplay 24 som skal imøtekomme dette.
– Det betyr at vi skal gjøre episodene tilgjengelig for kundene senest 24 timer etter at de har hatt premiere i USA. Siden vi også eier TV3 vil vi gjør det mulig for kundene å se neste episode av de seriene som går der straks en episode er sendt, sier han.
Les også: 4K er mer enn bare høy oppløsning
Anbefalinger
Er det noe konkurrenten Netflix er gode på så er det å anbefale hva slags filmer og serier kundene bør se.
– Vi skal bli best på anbefalinger, slår Steiber fast. Og ikke bare det. Når du ser en film hjemme og må ut kan du ta opp mobilen å se videre. Uten at det koster deg noe. Du kan laste ned filmen på hjemmenettet før du drar.
Presentasjon av innhold er også noe Viasat skal forbedre. De skal ikke bare vise statiske bilder av innholdet, men presentere videosnutter på TV-en når folk kundene bruker mobilen til å bla i arkivet. Barna skal også få sitt. Det mangler ikke på innhold, men det har vært rotete presnetert. Det skal det bli slutt på i det Viaplay kaller Kidzone.
Les også: Canal Digital lanserer arkiv med en ukes innhold fra TV2-kanalene
Lavpris
Viaplay har vært tvunget til å møte sine amerikanske konkurrenter på pris. Det koster 79 kroner måneden å få tilgang til underholdningsarkivet. De som vil ha det omfattende tilbudet av sport må betale mer.
– Markedet for strømming av videounderholdning øker i en fantastisk fart og vi skal ha en god del av det. Jeg tror ikke folk kommer til å holde seg til en tjeneste. De kommer til å prøve flere og mange kunder kommer til å abonnere fast på både to og tre tjenester. De er blitt så billige at det ikke er noe problem for folk. Nordmenn er svært ivrige til å strømme TV-innhold og vi kommer til å være mer aktive i det norske markedet i tiden fremover, sier han.
Les også: