Viaplay vil ha mer av strømmemarkedet for TV og annet innhold. I fjor vokste strømmemarkedet med 33 prosent i Norden. Viaplay vokste 91 prosent i Norden.
Nå er selskapet nummer tre her i landet etter Netflix og TV2 Sumo.
Men ambisjonene er større: I år skal det skje store ting, ifølge sjefen Rikard Steiber, som også bærer tittelen Chief Digital Officer i moderselskapet MTG.
Les også: Alt du trenger å vite om Google Play
Enorm vekst
Vekst kommer de nok til å få uansett, fordi markedet eksploderer.
I fjor hadde rundt 25 prosent av norske husstander tilgang til en eller flere strømmetjenester. I år vil dette øke til 50 prosent.
Ja, til og med enda mer om de meste optimistiske analysene slår til. De som abonnerer på sånt har i gjennomsnitt 1,3 tjenester samtidig.
– Vi vokste betydlig mer enn markedet for videostrømming i Norden i fjor. Dette er de ledende markedene for oss, sier Steiber.
Les også: Nå må du ha ny TV - igjen
Mer på mobilt
Selv om veksten er stor, er den ulik på forskjellig plattformer.
Det å se innholdet på TV er bare den tredje mest populære plattformen. Tradisjonelt har PC og Mac vært store plattformer, men i fjor var det mobile plattformer som økte.
Hele 140 prosent var økningen som gjorde at mobil passerte desktop.
I tillegg øker også Cromecast og AirPlay raskt. Det gjør at brukerne kan ta med seg abonnementet sitt på mobilen og se innholdet på en stor TV ansett hvor de er.
På innholdssiden er det barneinnholdet som øker mest. Det siste året strømmet ungene 600 prosent mer innhold enn året før.
– Det er ikke bare fordi folk strømmer når de er ute på farten vi øker på mobil. Vi er fortsatt de eneste som tilbyr nedlasting av innhold. Det gjør at folk kan se filmer og serier der de ikke har nettilgang. Spesielt populært er dette i barnefamilier. Riktignok har vi styrket tilbudet til barn veldig, men mange laster det ned og lar barna se filmer og serier i bilen, sier Steiber.
Les også: Gjør deg klar: Nå kommer HDR-TV-ene
Flere studioer
I følge Steiber har ViaPlay avtale med flere studioer enn noen av konkurrentene.
Selv om de er en liten aktør i den store strømmedammen, får de svært gode avtaler fordi de både har Viaplay og Viasat, som kjøper inn lineært TV-innhold, i det samme konsernet.
Det gjør at de får tilgang til mange serier eksklusivt.
Les også:
«Pirat-Netflix» støtter nå Apple TV