Forsyningsskipet Viking Lady som går på gass, og har brenselcelle og batteridrift i tillegg, har kommet på listen over 100 viktige innovasjoner for en bærekraftig framtid.
Listen ble presentert under klimatoppmøtet Rio+20. Den er satt sammen av ulike innovative løsninger fra 56 land og kalles Sustainia100.
Framtidshåp
Den presenteres som fullverdig guide til skalerbare løsninger som kan bidra til å skape bærekraftige samfunn.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Alt på listen er teknologier og løsninger som allerede eksisterer, men som foreløpig ikke er gjennomført og testet i fullskala.
Les også: Norsk bygg hylles i Rio
Prius
Hybridskipet Viking Lady, nå også kalt sjøens Prius, er utviklet i et samarbeid mellom rederiet Eidesvik offshore, motor- og utstyrsprodusenten Wärtsilä og Det Norske Veritas.
Prosjektet Fellowship I og II tester ut battericeller og batteripakker til erstatning for dieseldrevet hjelpemotor.
Nå testes bruk av batteripakker om bord i prosjektet Fellowship III.
Les også: På tokt med Viking Lady
Utjevner
– Verken brenselcellen eller gassmotorene, det vil si dual fuel-motorene, er optimale på å takle variabel last. De er mest effektive når de kjøres på jevn last. Ved å lagre energi på batteri og ta det ut raskt ved behov, kan vi spare veldig mye drivstoff og dermed redusere utslipp betydelig, sier Bjørn-Johan Vartdal, leder for hybridprosjektet.
DNV-direktør Bjørn Kr. Haugland var stolt og beæret over at prosjektet er med på Sustainable100-listen da det ble presentert i Rio.
Energieffektivt
– Kommersiell skipsfart er en økende kilde til klimagassutslipp. Fellowship hybridsystem som kombinerer LNG-motorer, brenselcelle som bruker naturgass og batteripakker for å ta belastningstopper, kan redusere skipenes utslipp med opptil 50 prosent og gi 30 prosent bedre energieffektivitet sammenliknet med konvensjonelle framdriftssystem, sa Haugland i Rio.
Fellowship III startet opp i fjor høst og skal pågå i tre år. Prosjektet støttes med ca. 15 millioner kroner av Norges forskningsråd. Totalt budsjett er på 38 millioner kroner.
Les også: Norske forskere gjør skipsfarten renere
VIP
Sustainia100 ble presentert av tidligere statsminister og bærekraftguru Gro Harlem Brundtland, Nobel-prisvinner og leder av FNs klimapanel, Dr. Rajendra Pachauri, EU-kommisjonær for klimatiltak, Connie Hedegaard, mediemogul og filantrop Ted Turner og 150 prominente gjester.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Les også:
Verdens første hybridferger i Skottland
Dette bilskipet går på solkraft