ARKIVNYHETER

Viking Rally i gang

Kjetil Malkenes Hovland
11. mai 2009 - 13:30

Kronprinsen og Bellonas Frederic Hauge er blant konkurrentene i billøpet Viking Rally som startet i dag.

Nullutslippsrallyet arrangeres for elbiler, hydrogenbiler og plugin-hybrider, og går på Hydrogenvegen fra Oslo til Stavanger.

– Nå er disse bilene tilgjengelige, og de ser ikke lenger små og rare ut, sier Einar Håndlykken i Zero, en av arrangørene av Viking Rally.

RALLY: Kronprinsen stiger inn i en Ford Focus hydrogenbil, klar for første etappe av Viking Rally.
RALLY: Kronprinsen stiger inn i en Ford Focus hydrogenbil, klar for første etappe av Viking Rally.

Kronprinsen bak rattet

Løpet varer i tre dager. Programmet er tett, og det er flere stopp underveis. Etter starten ved den nyåpnede hydrogenstasjonen på Økern mandag gikk turen til Lier for å åpne neste hydrogenstasjon. Ankomst i Stavanger er onsdag.

Kronprins Haakon er den mest prominente deltakeren. Han kjører bare første etappe, i en Ford Focus hydrogenbil sammen med rallysjåfør Henning Solberg. Det var kronprinsen som satt bak rattet da bilen forlot Økern mandag formiddag.

I elbilklassen stiller Mitsubishi, Think, Lampo, Elbil Norge og Tesla. I hydrogenklassen stiller Ford, Think og Toyota Prius. Full liste over deltakerne finner du her.

Frederic Hauge stiller HYDROGENBIL: En Mazda RX-8 hydrogenbil var den første som ble tanket på StatoilHydros nye hydrogenstasjon på Økern i Oslo. Det var kronprinsen som fylte tanken.
Frederic Hauge stiller HYDROGENBIL: En Mazda RX-8 hydrogenbil var den første som ble tanket på StatoilHydros nye hydrogenstasjon på Økern i Oslo. Det var kronprinsen som fylte tanken.

Frederic Hauge stiller

Bellona stiller trolig sterkt i elbilklassen, med leder Frederic Hauges Tesla Roadster. Det er en svært rask bil med 0-100 km/t på fire sekunder. Den kjører også mye lenger enn mange andre elbiler.

– Den har en rekkevidde på 36 mil, sier Hauge til Teknisk Ukeblad. Les mer om Bellonas deltagelse her.

Underveis i rallyet skal bilene blant annet testes for kjørbarhet, akselerasjon og forbruk av drivstoff.

– Hydrogen kan bli konkurransedyktig

Før starten av rallyet på StatoilHydros nye hydrogenstasjon på Økern i Oslo understreket Zero-lederen at transportsektoren slipper ut 6 mrd. tonn CO2 årlig.

Hydrogenvegen fra Oslo til Stavanger. En ny hydrogenpumpe på Økern i Oslo ble åpnet mandag 11. mai 2009.
Før starten av rallyet på StatoilHydros nye hydrogenstasjon på Økern i Oslo understreket Zero-lederen at transportsektoren slipper ut 6 mrd. tonn CO2 årlig. HYDROGENVEGEN: I dag ble tallet på hydrogenstasjoner i Norge doblet fra to til fire. Flere stasjoner er planlagt. Kjetil Malkenes Hovland

– Det er hydrogen og batterielektrisitet som er alternativene, sa Einar Håndlykken.

– Hydrogenbiler kan raskt bli konkurransedyktige. Men det er krevende å bygge hydrogenstasjoner når det finnes få hydrogenbiler. Det er viktig at myndighetene som i Norge tar en sentral rolle når kommersielle aktører ikke tør ta det økonomiske ansvaret alene, sier Håndlykken.

– Regjeringen bruker for lite

Han skryter av den norske regjeringens støtte til Hydrogenvegen, men understreker at regjeringen i 2009 bare bruker 150 millioner kroner på forskning og utvikling av utslippsfrie biler.

– Det er det samme som vi tjener på olje fram til lunsj, sa Håndlykken, som ønsker seg enda mer til formålet.

Viking Rally ender opp på EVS-messen i Stavanger, et stort symposium for utslippsfrie biler som varer resten av uken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.