Kronprinsen og Bellonas Frederic Hauge er blant konkurrentene i billøpet Viking Rally som startet i dag.
Nullutslippsrallyet arrangeres for elbiler, hydrogenbiler og plugin-hybrider, og går på Hydrogenvegen fra Oslo til Stavanger.
– Nå er disse bilene tilgjengelige, og de ser ikke lenger små og rare ut, sier Einar Håndlykken i Zero, en av arrangørene av Viking Rally.
Kronprinsen bak rattet
Løpet varer i tre dager. Programmet er tett, og det er flere stopp underveis. Etter starten ved den nyåpnede hydrogenstasjonen på Økern mandag gikk turen til Lier for å åpne neste hydrogenstasjon. Ankomst i Stavanger er onsdag.
Kronprins Haakon er den mest prominente deltakeren. Han kjører bare første etappe, i en Ford Focus hydrogenbil sammen med rallysjåfør Henning Solberg. Det var kronprinsen som satt bak rattet da bilen forlot Økern mandag formiddag.
I elbilklassen stiller Mitsubishi, Think, Lampo, Elbil Norge og Tesla. I hydrogenklassen stiller Ford, Think og Toyota Prius. Full liste over deltakerne finner du her.
Frederic Hauge stiller
Bellona stiller trolig sterkt i elbilklassen, med leder Frederic Hauges Tesla Roadster. Det er en svært rask bil med 0-100 km/t på fire sekunder. Den kjører også mye lenger enn mange andre elbiler.
– Den har en rekkevidde på 36 mil, sier Hauge til Teknisk Ukeblad. Les mer om Bellonas deltagelse her.
Underveis i rallyet skal bilene blant annet testes for kjørbarhet, akselerasjon og forbruk av drivstoff.
– Hydrogen kan bli konkurransedyktig
Før starten av rallyet på StatoilHydros nye hydrogenstasjon på Økern i Oslo understreket Zero-lederen at transportsektoren slipper ut 6 mrd. tonn CO2 årlig.
– Det er hydrogen og batterielektrisitet som er alternativene, sa Einar Håndlykken.
– Hydrogenbiler kan raskt bli konkurransedyktige. Men det er krevende å bygge hydrogenstasjoner når det finnes få hydrogenbiler. Det er viktig at myndighetene som i Norge tar en sentral rolle når kommersielle aktører ikke tør ta det økonomiske ansvaret alene, sier Håndlykken.
– Regjeringen bruker for lite
Han skryter av den norske regjeringens støtte til Hydrogenvegen, men understreker at regjeringen i 2009 bare bruker 150 millioner kroner på forskning og utvikling av utslippsfrie biler.
– Det er det samme som vi tjener på olje fram til lunsj, sa Håndlykken, som ønsker seg enda mer til formålet.
Viking Rally ender opp på EVS-messen i Stavanger, et stort symposium for utslippsfrie biler som varer resten av uken.