Jernbaneverket anbefaler at traseen for det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski ikke skal stoppe på Kolbotn og Vevelstad, men gå direkte mellom Oslo og Ski – gjennom det som vil bli Norges lengste jernbanetunnel.
Nå vurderer de hvorvidt dette også skal bli den første jernbanetunnelen i landet som bygges med tunnelboremaskin (TBM).
Les også: Håper på TBM-vendepunkt
Mindre utgiftspost
– Det er et høyt tunnelvolum når man har 16 kilometer tunnel. Det gjør kostnadene for TBM mindre i forhold til totalkostnaden, sier prosjektsjef for Oslo – Ski, Anne Kathrine Kalager.
Før det tas stilling til drivemetode, må det avgjøres om det skal lages en dobbeltsporet tunnel eller to enkeltsporede.
TBM anses bare å være konkurransedyktig i forhold til sprengning dersom det skal lages to separate løp.
– Close race
Nå skal alternativene vurderes på samme måte som det ble gjort for den 5,5 kilometer lange tunnelen mellom Lysaker og Sandvika.
Jernbaneverket har satt alle i egen organisasjon med erfaring fra TBM-prosjekter på oppgaven, og samtidig knyttet til seg eksterne fagfolk som kjenner teknologien og «snakker språket».
– På Lysaker – Sandvika var det tydelig veldig tidlig at det ville lønne seg å sprenge foran å bore. Der var det blant annet begrensninger for riggområder fordi det er så tettbebygget, og vanskelig med døgnkontinuerlig drift fordi tunnelen ligger så grunt. Der var det ikke realistisk å få konkurransedyktige TBM-priser mot konvensjonell driving, men på Oslo – Ski ser vi at det er mer «close race» og mindre forskjeller, sier Kalager.
Les også: Jernbaneverket dropper Kolbotn
To anbudsalternativer?
Jernbaneverket regner med å kunne komme med en anbefaling for drivemetode ved årsskiftet 09/10, men utelukker ikke at begge alternativer kan bli tatt med videre i prosessen.
– Vurderer dere å sende begge alternativer ut på anbud, både sprengning og boring?
– Er det fortsatt close race etter nøye vurdering, kan det bli aktuelt å gå ut med to anbudsalternativer, sier Kalager.
– Selv om vi har mye erfaring med og er veldig gode på konvensjonell driving, bør det ikke være utelukket å bore. Jeg mener man må gjøre en totalvurdering av drivemetoder ved enhver bygging av tunnel, legger hun til.