Fremtidige biler vil dele informasjon om vei- og trafikkforhold mellom seg. De kan for eksempel varsle deg om et glatt parti på veien du kjører på.
Det er allerede gjort mye arbeid på dette feltet, og så tidlig som i 2017 kan det komme påbud om et slikt system i nye biler.
Kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon (V2V) skal foregå over 5,9 GHz-frekvensen, og vil gjøre det mulig for biler i et begrenset område å utveksle informasjon.
Det kan imidlertid også være nyttig å dele informasjon via en skytjeneste, slik at bilister lenger unna får tidlige varsler. Da trengs en internettforbindelse, og kommunikasjon med en skytjeneste via mobilnettet eller Wi-Fi. Det kan være problematisk i områder med dårlig eller ingen dekning.
Les også: Så mye kraft mistet VW-motoren da testerne forsøkte å lure bilen
Tar i bruk romteknologi
Forskere hos Ford samarbeider med forskere fra St. Petersburgs statlige polytekniske universitet for å løse dette ved å ta i bruk russisk teknologi først utviklet for romfart, skriver Ford i en pressemelding.
Systemet er basert på telematikkforskning gjort ved universitetet i St. Petersburg, og testet ut i den internasjonale romstasjonen. Her ble det gjort forsøk med å kontrollere en robot på jorden under situasjoner med mye støy, signalforsinkelser og ødelagt utstyr.
Basert på dette har de utviklet en prototype som setter biler i stand til å kommunisere med hverandre direkte, slik at informasjon kan sendes fra en bil til en annen, og deretter ut i skyen.
Om du for eksempel kjører inn i en tunnel uten dekning, og det er is i inngangen, vil ikke andre biler kunne motta denne infomasjonen før dataene kan lastes opp. En passerende bil vil da kunne ta i mot data fra din bil, og sjåføren varsles. Denne bilen kan deretter videreformidle informasjonen til passerende biler, og laste opp dine data til skyen når det er mulig.
Trosser virkningsgraden: Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler
Plukker opp og laster opp informasjon
I et område med dårlig tilgang til datatjeneste, vil bilene kunne utveksle informasjon om for eksempel kjøreforhold seg i mellom når de passerer hverandre, slik at alle bilister i området får det aktuelle varselet.
I tilfelle bilen skal laste opp data som ikke er kritisk, eller du ikke møter på andre biler på veien, kan systemet selv undersøke mobildekningskartet, og avvente sending av informasjonen til bilen er i et område med dekning.
Målet med prosjektet, som har pågått i tre år, har vært å utvikle et robust kommunikasjonsnettverk som ikke er avhengig av konstant internettforbindelse, og som kan fungere når dette ikke er tilgjengelig, eller det oppstår feil i overføringen.
Om dette eller lignende systemer kommersialiseres og tas i bruk, kan det bety at biler kan få et mer robust kommunikasjonsnettverk seg imellom.
Prosjektet skal avsluttes i løpet av året, og kan integreres i bilfabrikantens, og antakelig også andre produsenters biler.
Skybasert varsling er for øvrig ingen ny tanke i seg selv. Volvo er blant bilprodusentene som jobber med dette, og skal i gang med pilotprosjekter i Göteborg og Oslo.
Føler seg snytt: Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet
V2V blir viktig sikkerhetsutstyr
Kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon (V2V) er ventet å bli en viktig del av sikkerhetsutrustingen i biler de nærmeste årene. Ikke bare fordi slike systemer kan varsle deg om vanskelige kjøreforhold, men også fordi biler kan kommunisere seg i mellom dersom noen for eksempel bråbremser lenger fremme i tett trafikk. Slik kan kjedekollisjoner unngås.
V2V-kommunikasjon er også tenkt å kunne varsle om mindre synlige trafikanter som motorsykler, varsle om at et utrykningskjøretøy er på vei slik at du kan gi plass allerede før du har registrert blålys eller sirene, og varsle andre biler om at du har satt på nødblink.
Infrastrukturen kan også kommunisere med bilene. Om det for eksempel er veiarbeid, kan det sendes ut varsel om dette til bilene.
Ifølge amerikanske Highway Traffic Safety Administration kan slik teknologi hindre 80 prosent av alle bilulykker hvor føreren ikke er påvirket av rusmidler. I USA og Europa er det foreslått å ta i bruk 5,9 GHz-frekvensen for felles kommunikasjon mellom biler. Frekvensbåndet kan imidlertid også brukes til Wi-Fi, noe bilprodusentene er skeptiske til med tanke på forstyrrelser.
V2V vil også være en viktig del av puslespillet når biler i større grad blir selvkjørende. De kan imidlertid ikke være avhengig av slik kommunikasjon, ettersom det vil ta svært mange år før kommunikasjon mellom biler blir vanlig.
Gjett hvilken: Nå selger denne mer enn Tesla
Kan komme påbud i 2017
Det amerikanske transportdepartementet har allerede satt i gang arbeid for å gjøre V2V-teknologi påbudt i nye biler, og varslet om at det kan komme et påbud i 2017.
I Europa jobber Car 2 Car Communication Consortium med å utvikle en åpen standard for V2V-kommunikasjon, og å sikre en global standard.
Det vil likevel ta lang tid før V2V blir vanlig på veiene, ettersom det tross alt er relativt få nye biler i bilparken.
Model X: Se den nye Tesla-en fra innsiden