BYGG

Vil bygge kunstig øy i Oslofjorden

Oslo havn elsket forslaget fra TU-leseren om å bygge øy i Bunnefjorden.

Illustrasjonsbildet heter Østerøy, og er et av flere utformingsforslag Oslo havn har hentet inn i forbindelse med ideen.
Illustrasjonsbildet heter Østerøy, og er et av flere utformingsforslag Oslo havn har hentet inn i forbindelse med ideen. Bilde: Link Landskap
29. nov. 2012 - 19:27

I slutten av juli spurte vi våre lesere om følgende: Hva ville du gjort med så mye stein?

Til nå har det kommet inn 33 kommentarer til artikkelen.

Et av forslagene kom fra en som kaller seg Norskipper:

"Bundefjorden roper etter flere øyer. Ved Storeflu er det et skjær i NE-SW retning, som med utfylling vil gi båtturister og badene nye muligheter. Øya kan bygges med le for fremherskende SW vind, uthavn eller gjestehavn. Langøyene båtene vil frakte publikum ut her. Kort transport av massene, og lekterhavna som tidligere ble benyttet til tømmertransport til Tofte vil kunne fungere også for stein. Oslo er jo ikke ukjent med bygging av øyer, både utfyllinger i havnebassenget og bygging av Langøyene fra søppelfylling er gamle eksempler."

Forslaget falt i smak hos Oslo havn, som nå vil bruke den enorme mengden stein til å bygge en øy på nettopp Storeflua.

De har hentet inn forslag til utforming av øya fra forskjellige arkitektfirmaer. Førstkommende tirsdag arrangere et allmøte på Nesodden, hvor de presenterer ideen.

Les også: Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

Lekter istedenfor lastebil

– Inspirasjonen kom fra Teknisk Ukeblads artikkel om Follo-banen, sier Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo Havn KF.

Han ser for seg at steinen vil bli transportert med en stor lekter fra lekterhavna i Oslo til Bunnefjorden, der massene skal kunne danne en øy på opp mot 300 dekar.

–  Hvis all steinen som er til overs skal fraktes med bil, vil det bli 900 000 turer med lastebil. Det går rundt 100 lastebillass i en lekter, sier Karlsen.

Les også: Byplanleggernes nye utfordring: Nå vil amerikanerne bruke beina

Kan starte neste år

Han håper å få positiv respons på det forestående allmøtet, og lover å komme med mer informasjon da.

– Hvis forslaget blitt godt mottatt, lager vi et tilbud til Jernbaneverket. Øydannelsen vil kunne starte allerede neste år, sier Karlsen.

Han mener Jernbaneverket bør se fordelene forslaget innebærer.

– Storeflua er en naturlig grunne som plager båtfolket hver sommer. Enten kan steinen bli liggende på Mosseveien, eller så kan det brukes til noe positivt, avslutter Karlsen. 

Les også:

Bli med inn i Statoils nye Oslo-kontor

Slik bygges Norges nye praktgate

Bygget gangbro for 228 kroner  

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.