INDUSTRI

Vil bytte ut bilparken for å redde liv

Norske biler er eldgamle. Nå skal bilkjøpere lokkes til å velge nyere modeller gjennom lavere utgifter.

Politisk rådgiver Christina Bu i NAF mener mange liv kan reddes med ny avgiftspolitikk. NAF og bilbransjen vil også ha forsikringer om at nullutslippsbiler, som denne Nissan Leaf-en, ikke blir avgiftsbelagt før i 2020.
Politisk rådgiver Christina Bu i NAF mener mange liv kan reddes med ny avgiftspolitikk. NAF og bilbransjen vil også ha forsikringer om at nullutslippsbiler, som denne Nissan Leaf-en, ikke blir avgiftsbelagt før i 2020. Bilde: Stein Jarle Olsen
26. feb. 2013 - 10:31

− Man kan helt åpenbart redde mange liv ved å få ned gjennomsnittsalderen på bilparken. Det er det viktigste tiltaket man kan gjøre for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, sier Christina Bu, politisk rådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Ifølge Bu er den relative sikkerheten i bilene forbedret med rundt 90 prosent de siste 25 årene.

− Det gjør at det er en utrolig stor forskjell om man kjører en ny eller eldre bil om ulykken først er ute, sier hun.

Eldst

Med en gjennomsnittlig levealder på 19 år per bil har Norge den eldste bilparken i Vest-Europa. I tillegg til at gamle biler er langt mindre trafikksikre enn nyere biler, forurenser de mer.

For å motivere norske bilkjøpere til å velge nyere biler, bør avgiftene knyttet til fornying av bilparken reduseres, heter det i rapporten «Norske bilavgifter fram mot 2020», som kom tirsdag.

Den tar for seg innspill og forslag fra NAF, Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Les også: Norske bilavgifter gir mest CO2-kutt

Klimamål

Rapporten foreslår at både engangs- og omregistreringsavgiften reduseres for at utskiftningen av bilparken skal skje raskere enn den gjør i dag. Det foreslås også at innføring av avgifter og moms for nullutslippsbiler skal komme tidligst i 2020 – eller når man har nådd målet med 50 000 el- og hydrogenbiler.

Vrakpanten, som i dag er 2500 kr, ønskes minimum doblet. Refundering av engangsavgiften ved eksport av brukte biler i Norge er også blant tiltakene rapporten legger fram.

Dette er nødvendige tiltak om man skal nå målene som er satt i Klimaforliket i 2012, forteller Bu.

− Når det gjelder utslipp er det er en veldig stor forskjell på nye biler som selges i dag og på dem som ble produsert bare for få år siden. Hvis vi skal klare å nå målet i klimaforliket om at gjennomsnittlig CO2-utslipp per kilometer maksimalt skal være 85 gram, så vil det kreve veldig mye. Man må for eksempel selge rundt ti prosent nullutslippsbiler og 19 prosent pluginhybrider. I tillegg må gjennomsnittsutslippene fra de vanlige fossile bilene helt ned mot 109 gram, sier Bu.

− Oppskrift som virker

Statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund, forteller at bilavgiftene er redusert de siste årene, og at dette er tiltak som fungerer godt.

− Oppskriften med å legge mindre vekt på hestekrefter og mer vekt direkte på det som er problemet, nemlig miljøskadelige utslipp, har vist seg å fungere og gi gode resultater. For noen få år siden lå norske utslipp godt over EU sitt nivå, nå ligger vi under. Så vi kommer nok til å fortsette langs det sporet. Utslippene skal videre ned, forteller han.

Ifølge statssekretæren er det bred støtte til denne måten å tenke på, i NAF og andre bilorganisasjoner, i miljøbevegelsen og på Stortinget.

− Vi har også sagt til Stortinget at vi innen 2020 vil ha på plass en drivstoffavgift som skal være mest mulig lik uavhengig av drivstofftyper, sier Lund.

Les også:

Hestekreftene blir billigere

Dieseltrenden er over

Hybridene håper på nye avgifter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.