Å "asfaltere" veiene våre med solcellepaneler høres dyrt ut. Men ifølge elektroingeniøren Scott Brusaw, innovatøren bak oppfinnelsen Solar Roadways, vil solcellepanelene betale for seg selv ved å levere overskuddsstrøm til strømnettet.
Konseptet har gått "viralt" på nettet og mange har sikkert allerede fått med seg dette oppsiktsvekkende og ambisiøse prosjektet.
Etter at de åpnet for folkefinansiering via IndieGogo 21. april, har de allerede samlet inn bortimot 1.189.643 dollar (i skrivende stund), cirka 7,2 millioner kroner. Det er oppsiktsvekkende, med tanke på at dette ikke akkurat er en forbruksvare. Det er nemlig i stor grad spill og forbrukerartikler som har kommet opp i slike beløp ved hjelp av folkefinansiering, ifølge Wikipedia.
Allerede er det kjent at Vegvesenet vil bruke solenergi fra svart asfalt for å tine brudekker. Men denne ideen drar konseptet mange steg lenger.
Les også: Her er solkraft nå billigere enn både kull- og gasskraft
Modulære
Solar Roadways er et modulært nettverk av glassplater med solcellepaneler, varmeelementer, kretskort og LED-belysning.
Platene monteres sammen som heksagoner utstyrt med 36 watts solcellepaneler. Panelene utgjør 69 prosent av flaten. Når de går i produksjon, skal de ifølge produsenten dekke hele flaten med solceller og dermed vil det gå opp til 52 watt.
Dersom en plate blir ødelagt, vil de fungerende platene rundt være i stand til å rapportere om problemet slik at de som står ansvarlig for vedlikehold kan hente det inn og erstatte det med et nytt. Dette løftes fram som en av fordelene med at alle platene er utstyrt med egne kretskort og mikroprosessorer.
Les også: Nå skal fallemmer bremse råkjørere
Smelter snø
Panelene skal kunne smelte snø ved hjelp av varmeelementer.
Skulle noen slike paneler en gang i fremtiden befinne seg på norske veier, vil det være avgjørende at de tåler været. Men norsk snøvær vil neppe kunne smeltes vekk med solenergi alene.
– Vi utformet panelene slik at oppvarmingen blir drevet fra strømnettet og ikke solcellene. Systemene er uavhengige av hverandre. Det er fordi oppvarmerne og LED-lysene må fungere om natten, når solcellepanelene er ute av stand til å produsere elektrisitet, skriver Brusaw.
Han peker på fordeler som å slippe snømåking og salting, men tar forbehold om at det finnes nordlige breddegrader der dette muligens ikke vil lønne seg.
Les også: Studenter fant løsning på parkeringsproblem i Oslo
Tåler en støyt
Veiene skal ifølge Solar Roadways også være i stand til å håndtere svært tung trafikk.
– Opprinnelig, designet vi med tanke på 80.000 pund (36 tonn). Men siden vi lever i et tømmerhoggerland der også oljeselskaper kan få tillatelse til å flytte utstyr opp til 230.000 pund på iskalde veier, valgte vi å gå for 250.000 pund (113 tonn), skriver Brusaw.
Les også: Disse veiene får ny asfalt i sommer
Lyser opp
I Nederland er de allerede godt i gang med å teste selvlysende veimerking som lades av dagslys. Men panelene til Solar Roadways skal være utstyrt med LED-lys som også kan programmeres til å utføre ulike oppgaver.
Først og fremst vil LED-lysene være i stand til å lyse opp veier.
Men ved hjelp av lastceller, skal også trykk på platene kunne oppdages og kan dermed interaktere med fotgjengere ved at det begynner å blinke under veien når fotgjengere er på vei over om natta.
Cellene skal også kunne varsle bilister som er på vei mot stedet og be dem om å senke farten. Det pekes også på at en slik kan varsle om større kryssende dyr som elg og hjort.
Den endelige prisen på solcellepanelene har produsenten ennå ikke kommet ut med, selv om vi gjerne skulle ønsket oss et estimat.
Konseptet reiser mange spørsmål. For den som er interessert i å lese mer, har de satt opp en omfattende "ofte stilte spørsmål"-liste på nettsidene til Solar Roadways.
Les også:
173.500 datastyrte speil gir strøm nok til 140.000 hjem