INDUSTRI

Vil doble kapasiteten til elbilbatteriet

Innen seks år.

Dobbelt så langt: Sammen med to japanske partnere utvikler Bosch ny batteriteknologi som kan doble elbilenes kjørelengde uten å øke vekten eller volumet på batteriet.
Dobbelt så langt: Sammen med to japanske partnere utvikler Bosch ny batteriteknologi som kan doble elbilenes kjørelengde uten å øke vekten eller volumet på batteriet. Bilde: Bosch
17. feb. 2014 - 07:00

I samarbeid med de japanske selskapene GS Yuasa International Ltd i Kyoto og Mitsubishi Corporation i Tokyo, har Bosch satt seg fore å få mye mer energi inn i bilbatteriet.

Dobbelt så mye som i dag er målet de tre partnerne har satt seg innen 2020. Batteriet skal bli billigere også.

I dag er det bare Tesla som kan vise til kjørelengder som ikke leder til rekkeviddeangst. Kommer de tre partnerne i mål, vil det få ned pulsen betraktelig blant norske elbileiere.

De tre har etablert selskapet Lithium Energy and Power med hovedsete i Stuttgart, med Bosch som eier av halve selskapet.

Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin

Kjemi og administrasjon

– For å oppnå målet om en dobling av ladetettheten skal vi arbeide både med selve batterikjemien og med måten vi overvåker og administrerer lading og utlading av batteriene. Begge deler har stort forbedringspotensial.

– Utviklingen av hvordan vi sørger for best mulig betingelser for hver celle som skal lades og utlades er bare i starten. Vi trenger et avansert system av sensorer som ser på batterispenningen i cellene, på temperaturen og på flere andre parametere. Det er betingelsen for at vi kan behandle hver celle individuelt, og det må til for å få mest mulig ut av totalen, sier pressetalsmann for kraftsystemer i Bosch, Udo Rügheimer.

Les også: Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene

Vil øke til 200

I dag har de fleste litiumionebatterier som sitter i biler en energitetthet på litt over 100 Wh/kg. I PC-er og mobiler ligger den på det dobbelte eller mer.

– Det hadde vært mulig å bygge et bilbatteri med en slik tetthet i dag, men det ville neppe vært særlig brukbart. For det første ville det ha hatt alt for kort levetid. Se på en mobil og en PC.  Det er ikke så mye igjen av batterikapasiteten etter tre år. Det går ikke i en bil hvor de også må tåle store termiske svingninger og belastningen fra hurtiglading. Vi må lage batterier som er beregnet på bilens levetid og det er noe helt annet, sier Rügheimer.

Han sier også at målet er å gjøre batteriet vesentlig billigere, men vil ikke tallfeste noe mål.

– Vi tror at i 2020 vil rundt 10 prosent av alle biler ha enten store batteripakker, som vi finner i rene elbiler, eller mindre batteripakker slik som i hybrider. Det vil øke produksjonen av litiumionebatterier voldsomt og masseproduksjon har alltid resultert i lavere priser, sier Rügheimer.

Les også:

Visste du at bensinen er annerledes om vinteren enn om sommeren?

Her er bilen som kan spå når en parkeringsplass blir ledig

På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.