Continuous Motion Rig kan bli neste generasjon borerigg. Med modelltesting har West Group vist at boreoperasjoner kan effektiviseres med opptil 50 prosent. Nå er West Group nominert til Teknologibragden for arbeidet med riggen.
Ved hjelp av robot-teknologi fra bilindustrien skal CMR-riggen kunne bore kontinuerlig, uten å stoppe for hver rørlengde, og uten folk på boredekk.
I løpet av året vil selskapet bygge en fullskala rigg, finansiert av West Group, Forskningsrådet, Statoil, Shell, ConocoPhillips og ABB Robotics.
3600 meter per time
West Group kaller det selv det neste store gjennombruddet innen boreteknologi. Daglig leder Odd B. Skjærseth er svært fornøyd med nominasjonen.
– CMR-rig kan bore kontinuerlig, uten å stoppe boreprosessen. Teknologien lar oss koble sammen rør mens man tripper eller borer. Vi syntes vi har en spennende teknologi, og vi jobber veldig hardt for å få bygd riggen ferdig.
CMR-Riggen tar i bruk svært nøyaktige roboter for å bore samtidig som nye rør blir skrudd på. Ved tørr tripping (transport av bor opp og ned i casing uten væsketilførsel) kan man oppnå en hastighet på 3600 meter per time, mot omtrent 600 som er vanlig i dag.
Opptil 50 prosent mer effektiv
Ifølge selskapet selv har man gjort studier som viser at teknologien gir opptil 30 til 50 prosent reduksjon i boretid og 30-45 prosent reduksjon i borekostnader.
Borekostnadene er en av de største kostnadsdriverne i industrien og betyr mye i det totale kostnadsbildet ved feltutvikling og produksjon.
– Dette betyr mest i kompliserte operasjoner, hvor man har kontinuerlig boring og sirkulasjon i trykksatte brønner. Da slipper man problemet med å miste sirkulasjon og trykk hver gang man skrur sammen rør. Det gir en mye sikrere og mer effektiv boring.
Riggen skal nå bygges gjennom 2014 og skal være klar for testing i 2015.
– Vi går nå onn i byggefasen av en fullskala landrigg, som også skal fungere som forsksningsrigg.
Les også: To nye teknologipriser deles ut på Grand Hotel
Etterspurt
Testing av teknologien er planlagt gjennomført ved Ullrigg bore- og brønnsenter ved Iris i Stavanger. Også selskapet Robotic Drilling Systems skal teste robotiserte boresystemer her. Leder ved senteret, Oddvar Skjæveland, mener CMR-rig representerer noe helt nytt.
– Bransjen etterspør et "step change" innen boreteknologi for å oppnå den store forskjellen, noe CMR-riggen representerer. Dette er ikke bare en justering eller optimalisering av maskiner, men snarere en helt ny måte å tenke på. Derfor er det knyttet en betydelig spenning til ytelsen. Hvis det går som West Group håper, vil dette bli en særdeles spennende løsning.
Skjæveland sier at oppnådd reduksjon i trippinghastighet representerer betydelige kostnadsbesparelser, noe næringen sårt trenger. Med raskere boring vil en raskere kunne sette igang produksjon som igjen støtter kampen for økt oljeutvinning. Det er derfor knyttet betydelig spenning og forventning til test og kvalifiserings fasen av dette.
– De må igjennom en betydelig kvalifiseringsprossess, og deretter kommer markedsjobben. Bransjen er konservativ, og markedsjobben kan ta lengre og kortere tid alt etter hvor overbevisende testene er.
Helautomatisk
Riggsystemet er helautomatisk, og vil operere helt uten folk på boredekk. I dag testes robot og bevegelseskontrol ved den åtte meter høye testriggen Ullrigg, som skal sikre at den ferdige riggen kan opereres i henhold til regelverket uten folk på boredekk.
– Vi lager en rigg med full robotisering fra bunnen av. For å bore kontinuerlig trengs veldig nøyaktig teknologi, operasjonene må gjøres likt hver gang. Det er ikke vi mennesker laget for. Vi har testet ut robot-teknologien på en virtuell CMR borerigg, sier Skjærseth.
Flere og flere har nå begynt å få øynene opp for det Stavanger-baserte teknologiselskapet.
– Vi har fått en del bekreftelser allerede, med en "spotlight"-pris på oljemessen i Houston. Vi ble også årets grunderbedrift I 2013. Vi får gode tilbakemeldinger fra omgivelsene, men det aller viktigste er selvfølgelig den industrielle støtten vi har fra våre partnere Statoil, Shell og Connoco Phillips.
Les også: Tidligere prisvinnere
Tidligere presenterte kandidater:
1. Kongsberg Maritime Munin: Norsk AUV kan endre bransjen
2. Lundin: Lundin finner olje der andre gir opp
3. Powerhouse Kjørbo: Verdens første rehabiliterte plusshus
4. Goodtech: Promaps kan forutse feil i strømnettet
Neste (og siste) kandidat vil bli offentliggjort fredag morgen.