Enhetsskolen, kaller lærerorganisasjonene skolen i Norge.
Nå vil ekspertene bryte med den årelange norske tradisjonen med lik undervisning for alle.
Tenker nytt
I sin ferske rapport foreslår Underdal-utvalget å opprette egne videregående skoler spesielt rettet mot realfag og teknologi.
Utvalgets leder Arild Underdal ser klare fordeler med slike skoler.
– Vi vil skape undervisningstilbud som er bedre enn dem vi har i dag. Da foreslår vi å etablere egne klasser eller egne skoler for realfag og teknologi. Vi synes Norge bør prøve dette ut, sier Underdal, som til daglig er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo.
Praktisk rettet
Utvalget ser for seg egne skoler i byene, mens egne klasser kan etableres over hele landet.
Og slike spesialiserte realfagstilbud vil fungere best hvis elevene får se den praktiske nytten av realfagene.
– Elevgrunnlag for egne skoler finner vi nok bare i større byer som Oslo, Bergen og Trondheim. En rekke steder, for eksempel i Glomfjord, Kongsberg, Grenland og i maritime sentra på Vestlandet, finnes det bedrifter og folk som antagelig vil bidra med sin kompetanse i egne klasser. Derfor vil vi etablere klassene i samarbeid med bedrifter og ulike kunnskapsmiljøer. Utfordringen er å vise realfag og teknologi i bruk. En 14-15-åring som skal pugge matematikk uten å se bruken av faget, vil fort miste motivasjonen, sier han.
– Ikke pugging
Det praktiske elementet gjør at det ikke er snakk om "puggeskoler", mener han. Den praktiske kunnskapen skal i første rekke stimuleres.
Utvalget mener dette vil øke realfagsinteressen blant ungdommen og gjøre de unge flinkere i realfag.
– Dette betyr ikke at vi vil gjeninnføre det gamle systemet med realfagslinjer. Dette er ment som en forsøksordning med et titall klasser i første omgang. Lykkes vi, kan vi eventuelt ekspandere, sier Underdal.