Hva er realfag? Dette enkle spørsmålet er kanskje ikke like enkelt når alt kommer til alt.
Det mener Svein Sjøberg, professor i naturfagdidaktikk ved Universitetet i Oslo.
Skummelt
– Realfagsbegrepet er noe ullent. Jeg vil faktisk si at termen realfag er skummel, sier Sjøberg.
– Hvordan det?
– Ja, hva inkluderer det egentlig? Vet de unge hva realfag er? Det er jo ikke noe fag i skoleverket som heter realfag. Jeg er ikke så sikker på at alle vet hva realfag er. Og da er spørsmålet: Hvordan kan vi forvente at ungdommen vil studere noe de ikke vet hva er?, sier Sjøberg til Teknisk Ukeblad.
Science
Han legger til:
– Vi bør bruke slike merkelapper med en viss forsiktighet.
Professoren viser til at realfag ikke eksisterer som begrep verken i Sverige eller Danmark.I engelsktalende land brukes det mer forståelige og virkelighetsnære begrepet "science", som kan oversettes til vitenskap på norsk.


– Jeg vet ikke om realfag bør kalles vitenskap på norsk. Bedre vil det kanskje være å bruke de ulike fagenes navn. Vi kan kalle det matematikk når det er snakk om matematikk, og ikke bruke begrepet realfag. Det er tydeligere og enklere å forstå, sier Sjøberg.
Gap
Det er veldokumentert at rekrutteringen til realfagsstudier er forholdsvis lav. Samtidig er frafallet høyt.
Marit Kjærnsli, forsker ved Universitetet i Oslos institutt for lærerutdanning og skoleforskning, er ansvarlig for PISA-undersøkelsen i Norge.
Hun beskriver problematikken slik:
– Mange er interessert i disse fagene. Våre tall viser at en av tre ser for seg et yrke knyttet til naturvitenskap. Men når få går den veien, viser det et gap mellom det å være interessert i naturvitenskap og det å selv velge det, sier Kjærnsli.