INDUSTRI

Vil flytte mer gods over til skip

Lars Gørvell-Dahll er ny maritim bransjesjef i Norsk Industri.

Lars Gørvell-Dahll går fra direktørjobb i Kongsberg Gruppen for å overta som maritim bransjesjef i Norsk Industri.
Lars Gørvell-Dahll går fra direktørjobb i Kongsberg Gruppen for å overta som maritim bransjesjef i Norsk Industri. Bilde: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
22. mai 2013 - 15:38

Han overtar 1. desember etter Egil Holland, som går av med pensjon.

Styreleder Kjersti Kleven i Maritim bransjeforening er svært glad for at Gørvell-Dahll takket ja til jobben.

– Vi hadde en rekke gode søkere, men Gørvell-Dahll var førstevalget. Hans lange nasjonale og internasjonale erfaring fra både verft og leverandørindustrien er viktig for jobben hans, sier Kleven til Teknisk Ukeblad.

Les også: Kongsberg trenger 40 nye rakettforskere

Bred erfaring

Gørvell-Dahll er i dag direktør i avdeling for forretningsutvikling i Kongsberg Gruppen. Han har jobbet i verfts- og leverandørindustrien i mange år, de siste 11 i Kongsberg Gruppen.

– Blant mine  viktigste oppgave er å jobbe for at vi har et industrielt rammeverk som gir oss samme konkurransevilkår som de har i andre land, sier han.

Nærmere utdyping avslører at han også er opptatt av utdanning og rekruttering.

I førersetet

– Forskning og utvikling er en forutsetning for at maritim bransje fortsatt kan være i førersetet med innovative skip og løsninger, sier Gørvell-Dahll.

Han lover også at Norsk Industri skal jobbe for å modernisere kystflåten og bidra til å flytte mer gods over på skip.

Gørvell-Dahll er i dag styremedlem i Maritim Bransjeforening i Norsk Industri og styreleder i den europeiske organisasjonen SEA Europe med hovedsete i Brüssel. SEA Europe jobber tett opp mot EU.

SEA Europe er en sammenslåing av European Marine Equipment Council (EMEC) og Community of European Shipyard’s Association (CESA).

Lars Gørvell-Dahll er 59 år og har sin utdannelse fra Sjøkrigsskolen, Bergen Sjømannsskole, og Handelshøyskolen i Bergen.

Les også:

Derfor er Aasta Hansteen et risikoprosjekt

I disse norske byene kan havet synke  

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.