Nye avgifter for de såkalte plug-in-hybridene er et av tiltakene ei ekspertgruppe kommer til å foreslå for Samferdselsdepartementet om en måneds tid.
Det bekrefter Erik Skjelbred i Energibedriftenes landsforening (EBL).
– Det er viktig at vi nå gjør grep som stimulerer til innføring av slike biler, sier Skjelbred til TU.no.
Råd for elektrifisering
EBL koordinerer arbeidet i ei bredt sammensatt ressursgruppe som samferdselsminister Liv Signe Navarsete opprettet før jul. Statsråden har bedt om gode råd til hvordan veitransporten kan elektrifiseres raskest mulig.
Les om da ekspertgruppa møttes første gang: Lader opp til elbilåret
Skjelbred, som er direktør for produksjon og miljø i EBL, vil ikke forskuttere eller gå i detalj på hva el- og bilekspertene vil spille inn for statsråden.
Viktig virkemiddel
Samtidig bekrefter han at et nytt avgiftsregime for plug-in-hybridene blir et av de viktigste virkemidlene gruppa nå ser på.
– De rene elbilene har fått sin spesielle behandling av myndighetene. Plug-in-hybriden har inntil nå vært en ikke-eksisterende bil. Men når den nå kommer, er det viktig at den også får sin behandling og et avgiftsnivå tilpasset de nasjonale klimamålene, sier Skjelbred.
Slik er dagens avgifter
Bilavgiftene regnes ut med grunnlag i CO 2-utslipp, effekt og vekt. Elbiler er fritatt alt dette samt moms og har i tillegg en rekke andre insentiver som for eksempel gratis parkering og tilgang til kollektivfeltet.
Hybridbiler som for eksempel Toyota Prius, har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren. Det er i utgangspunktet det også de kommende plug-in-hybridene vil ha.
Spørsmålet nå er om det norske avgiftssystemet i framtida vil reflektere at plug-in-hybridene i hovedsak er elbiler med potensial for drahjelp fra en liten forbrenningsmotor.
Avhengig av avgiftsendring
Den norske importøren av verdens hittil eneste serieproduserte plug-in-hybrid, kinesiske BYD F3 DM, er klar på at det må endring til for at den skal få norske skilter på seg i løpet av 2009.
– Jeg regner med å ha de første bilene til Norge mot tampen av året. Men om det blir en plug-in-hybrid eller en ren elbil, kommer i stor grad an på det norske avgiftssystemet, sa direktør Kåre Foss i Autoindustri AS til TU.no for halvannen måned siden.
Les også: Drømmebilen er her
Kinesisk plug-in hybrid først på markedet
De neste plug-in-hybridene på markedet ser i øyeblikket ut til å bli GMs Chevy Volt/Opel Ampera og neste-generasjons Toyota Prius i løpet av 2010.
Inntektstap for staten
Men samtidig som om spørsmålet om avgiftsmessig «rettferdighet» mellom elbilene og plug-in-hybridene reises, peker enkelte på at det kanskje heller går mot en slutt for de økonomisk gunstige tidene for elbilen.
Det potensielle provenytapet til staten er så stort at det ikke er realistisk å forvente nullavgifter på alle slike miljøbiler, mener eksperter: