De gunstige insentivene elbiler har i Norge i dag bør beholdes i ti år til.
Det er en ambisiøs målsetting som faktisk alle de politiske partiene har, skal vi tro representantene som deltok på årets Klimabil-arrangement.
Vil hjelpe teknologien
Det var i en debatt på Klimabil at stortingspolitikerne Inga Marte Thorkildsen (SV), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Nikolai Astrup (H), samt oslopolitikerne Rina Mariann Hansen (Ap), Ola Elvestuen (V) og Jøran Kallmyr (Frp) som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo, ble utfordret av arrangøren Zero:
– Skal elbilene beholde dagens ordning fram til 2020? spurte ordstyrer Gøril L. Andreassen.
Alle ga mer eller mindre uforbeholdent et ja-svar.
– Det er viktig med forutsigbarhet både for dem som selger og kjøper disse bilene. Ti år for å hjelpe teknologien inn på markedet kan være en grei horisont, sa Nikolai Astrup som er miljø- og energipolitisk talsmann for Høyre.
Finanspolitisk talskvinne for SV, Inga Marte Thorkildsen, ønsker også å sende tydeligere signaler:
– Når en viss andel av bilparken blir nullutslippsbiler, må også disse være med og betale avgifter. Men folk må få vite når dette blir. Og det er godt mulig at det blir i 2020, sa hun.
Minst et år til
Et bakteppe for klimabildebatten var at VG sist helg avslørte at den rødgrønne regjeringen pønsker ut et nytt bilavgiftsregime for kommende statsbudsjett, herunder å fjerne avgiftsfritaket for elbiler.
Les saken: Har ventet på elbilavgifter
Senere har finansminister Sigbjørn Johnsen i en sjelden offisiell budsjettlekkasje fastslått at elbilene skal forbli avgiftsfrie i minst et år til:
– Vi har gode rammevilkår for elbiler, og det skal det være i fortsettelsen også. Det er ikke aktuelt å foreslå noen engangsavgift på elbiler i det kommende statsbudsjettet, sier Sigbjørn Johnsen til VG .
I Danmark har regjeringen forpliktet seg til å hjelpe elbilene minst fram til og med 2015:
Garanterer avgiftsfritak for elbiler