En rekke statlige etater har fått i oppdrag fra Riksantikvaren å utarbeide forslag til eiendommer innen sin sektor de mener bør bli fredet.
Lufthavnfredning
Avinor har i den anledning foreslått å frede hele eller deler av seks norske lufthavner, blant annet Oslo lufthavn Gardermoen.
Det til tross for at Gardermoen ble åpnet for bare 12 år siden.
– Oslo Lufthavn er et veldig spesielt bygg som representerer en byggeskikk som ble etablert i tiden rundt OL på Lillehammer. Det peker seg ut i valget av materiale, med limtredragerne i taket, treverket og de luftige elementene både i ankomst- og avgangshallene.. Det sier mye om norsk luftfartshistorie, sier Bernt Olsen-Hagen, kulturminneansvarlig i Avinor, til Aftenposten.
Himling og tårn
Avinor vil ikke frede hele Gardermoen.
– Det som foreslås fredet, er det åpne rommet i ankomst- og avgangshallene, med himlingen, dragerne, de store gulvflatene, samt de åpne feltene utendørs mellom parkeringsarealet og inn til terminalen. Dette for at disse ikke skal mures igjen ved utvidelse av flyplassen, sier Olsen-Hagen til avisen.
Også flytårnet er med i verneforslaget.
Verdensklasse
Det er også tårnet på Fagernes lufthavn, sammen med terminalen og driftsbygningen. Videre finner vi et bygg ved Stavanger lufthavn Sola, terminalbygning og fasade ved Bodø lufthavn, hele Båtsfjord lufthavn og en gammel sjøflyrampe ved Kristiansand lufthavn Kjevik.
– Det er aktuelt å frede deler av arkitekturen ved Oslo lufthavn Gardermoen på grunn av dens arkitektur i verdensklasse, men vi kan selvfølgelig ikke hindre at det skjer en utvikling på flyplassen, sier riksantikvar Jørn Holme til Aftenposten.