Post- og teletilsynet (PTT) vil gi viktige personer og institusjoner prioritet, slik at telefonene deres fungerer selv i kriser.
DSB: – Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil
Kommersielle hindre
Tilsynet mener rundt 10.000 telefonnumre trenger prioritet i kriser, slik som da Telenors mobilnett var nede i et halvt døgn i pinsen. PTT-direktør Willy Jensen mener det er kommersielle hindre i veien, melder NRK.
– Man har slitt med å finne en god finansieringsordning. Telenor er på børsen. Det betyr at de etter kommersielle regler skal tjene mest penger, sier han.
Teoretisk mulig
Telenors dekningsdirektør for mobil, Bjørn Amundsen, synes ikke en slik VIP-ordning har noe for seg.
– Nå har ikke vi analysert det forslaget, så dette blir ut ifra det jeg sitter med av kunnskap her og nå. Dette vil koste veldig mye, og jeg er også i tvil om det teknisk sett lar seg løse. Men teoretisk sett er det mulig å gjøre det, sier han.
Telenor-problemene: