Dersom kollektivtrafikken skal kunne håndtere dobbelt så mange reisende som i dag, må det bygges en ny tunnel under Oslo og et nytt Oslo S, mener NSBs konsernsjef Geir Isaksen.
– Regjeringen kommer ikke til å nå målet om at kollektivtrafikken skal spise befolkningsveksten i Stor-Oslo, advarer Isaksen overfor Aftenposten.
Les også: – Staten må ta ansvar for kollektivtrafikken


Sterkere prioriteringer
Konklusjonen har han trukket etter å ha satt seg inn i prioriteringene som Jernbaneverket, Statens vegvesen, Avinor og Kystverket presenterte forrige uke.
I deres forslag til tiltak i den kommende transportplanen viste de hva de mener kan gjøres hvis budsjettene fortsetter på dagens nivå, eller øker med 20 eller 45 prosent.
Les også: Advarer mot underdimensjonert infrastruktur
Holder ikke
– Selv ikke med det mest offensive av disse forslagene kan NSB realisere den kapasitetsøkningen som er nødvendig. Med disse forslagene kan vi ikke øke andelen på kollektivtrafikk tilstrekkelig for å ta unna befolkningsveksten, sier han.
Isaksen viser til at befolkningsveksten tilsier en dobling i antall reisende med kollektive transportmidler i bynære strøk i 2030.
Les også:
Vil ha ekstra milliard til jernbane
Kollektivpriser øker mer enn bensinpriser
Geir Isaksen: – Oslo-området er viktigst