– Vi ser at det er andre strukturer i Skrugard-lisensen. Og sannsynligheten for å finne olje i disse har økt ettersom vi påviste olje i Skrugard. Dersom det også er olje i disse strukturene kan de totale ressursene være på 500 millioner fat olje, sier letedirektør i Statoil Gro Gunleiksrud Haatved.
Hun sier det kan bli aktuelt å endre boreplanene for fortere å avgjøre størrelsen på funnet.
Mer olje
I 21. konsesjonsrunde som blir lagt frem før påske skal det tildeles nye blokker i nærheten av Skrugard med lignende strukturer. Statoils letemiljø mener det er muligheter for å finne mer olje.
– Det eneste jeg kan si om dette er at vi i lys av funnet på Skrugard ser frem til tildelingene, sier Haatved med et smil.
Les også: Staten sikret seg "Gullblokka"
Verdifulle blokker
Letedirektør i Oljedirektoratet, Sissel Eriksen, sier til Teknisk Ukeblad at det er utlyst blokker i Barentshavet som OD vurderer å ha stort verdipotensial.
Når Oljedirektoratet identifiserer slike muligheter er det vanlig at statens forvaltningsselskap Petoro får en andel av lisensen.
Tålmodig
Statoil fikk gullblokka i forrige runde. Ifølge Oljedirektoratet var det fordi selskapet hadde den beste planen for leting og utvinning i området. Statoil har boret 60 av de 80 brønnene som er boret i Barentshavet.
Leder for Statoil Drift Nord, Morten Loktu, sier selskapet får betalt for tålmodigheten de har hatt i Barentshavet.
– Utholdenhet lønner seg. Vi har vært operatør for rundt 60 brønner i Barentshavet, men vi har aldri gitt opp. Selv om mange av brønnene har vært tørre, har vi lært noe hver gang. Og det er klart dette er en fordel når vi søker på blokker, sier han.
– Ikke alltid best
Oljedirektør Bente Nyland sier det ikke er automatikk i at Statoil får de beste blokkene selv om selskapet har desidert mest erfaring fra området.
– Vi har sørget for å gjøre mye data om Barentshavet tilgjengelig nettopp for å utjevne dette fortrinnet. Og det mange som har gode søknader. Det er slett ikke alltid Statoil som har den beste søknaden, slår hun fast. OD har gjennomført sine vurderinger av søknadene til 21. konsesjonsrunde. Nå er søknadene og ODs anbefalinger oversendt til politikerne som har det siste ordet.
Loktu, som tidligere har vært teknologidirektør i Statoil og leder av Sintef, sier det ikke er store teknologiske utfordringer i denne delen av Barentshavet.
– Det er selvfølgelig utfordringer knyttet til mørketid, klima og at feltet ligger langt ute, men jeg ser ingen showstoppere som kan stanse en utbygging av Skrugard og eventuelle felt i nærheten. Det er ikke stort vanndyp, ikke problemer med is, ikke høyt trykk og temperatur i reservoaret og værforholdene er faktisk bedre enn flere andre steder på sokkelen.
Trenger rigger
Det er begrenset tilgang på rigger som kan bore i området. På Skrugard brukte Statoil Transocean-riggen Polar Pioneer som er spesialbygget for arktiske strøk.
Den skal nå bore for BP på Skarv-feltet. Derfor må Statoil vente med å bore avgrensningsbrønner på Skrugard.
Men Loktu tror ikke riggkapasitet blir en utfordring i Barentshavet selv om interessen for området får kraftig oppsving.
– Det er større utfordringer å få nok riggkapasitet til alle de brønnene vi skal bore lengre sør på sokkelen, sier han.
Les også: Ønsker gassrør via Lofoten