SAVIGLIANO: Sjefen for Virgin Trains vil gjerne komme til Norge for å by NSB på konkurranse.
Når vi får en infrastruktur som gjør det mulig å gjennomføre det tjenestetilbudet de med stor suksess har etablert i Storbritannia, vil han svært gjerne gjenta suksessen her.
Teknisk Ukeblad traff Edvard Collins ved Alstoms fabrikk i Savigliano i Italia, hvor de bygger fire nye Pendolino-togsett til Virgin. I tillegg ruller de ut Supertoget settes i trafikk som det nyetablerte italienske selskapet NTV (Nouvo Trasporto Viaggiatori) skal operere.
Begge selskapene vil friste europeerne med hurtige og behagelige reiser, og kundegrunnlaget er all annen persontransport. Ikke minst flytrafikk.
Les også: Fire alternativer mellom Drammen og Stavanger
Stor suksess
– Da vi startet for ti år siden med Manchester–London, var reisetiden to timer og femti minutter. 80 prosent av de som reiste valgte fly. I dag er den på litt over to timer, og bare 15 prosent tar fly: Det er de som skal videre med fly, sier Collins, og fortsetter:
– Det skyldes ikke bare litt oppgradering av sporet og Pendolino-togene som legger seg ned i svingene, og derfor kan kjøre fortere med bedre komfort. Det skyldes også et høyt servicenivå, og at 90 prosent av togene er i rute. Og ikke minst at vi kjører ruten hvert tjuende minutt. Kunden trenger ikke pugge rutetider.
Les også: – Høyhastighetstog vil ha 28.000 reisende hver dag
Bedre totalpakke
Der de andre togkonkurrentene bare har fokusert på billig transport har, Virgin Trains tatt store markedsandeler ved å tilby noe mer.
Collins tror det er mulig å gjøre noe lignende i Norge, og det er ikke bare flyene han vil utkonkurrere. Han ser et stort potensial i å ta trafikk fra biler og busser på veiene også.
– Mitt råd til norske politikere er å sørge for god infrastruktur og overlate til slike som oss å slåss om kundene. Det blir det et godt togtilbud av, sier han.
Les også:
– Høyhastighetstog like bærekraftig som Aldous-funnet