Siden februar i år har anleggsarbeider pågått i Slottsparken, på hjørnet av Parkveien og Wergelandsveien.
Her kommer en av mange missing links i hovedstadens sykkelveinett.
Les også: Midgardsormen er Norges største no-dig
Ny rute
Ifølge Bymiljøetaten går prosjektet ut på «å etablere en sammenhengende løsning for sykkeltrafikk langs Wergelandsveien fra krysset med Linstows gate og videre langs Parkveien til Uranienborgveien. Prosjektet slutter seg i øst til eksisterende sykkelfeltløsning i Wergelandsveien.»
Videre står det i prosjektbeskrivelsen at sykkelfeltløsningen «forventes å gi mindre sykling gjennom Slottsparken og dermed færre konflikter med fotgjengere og andre brukere.»
– Vi ønsker at sykkeltrafikken skal være i gata, og ikke i konflikt med fotgjengere, sier seksjonssjef i Bymiljøetaten, Aslaug Vassbotnen, til Teknisk Ukeblad.
Hun understreker at det fortsatt vil være tillatt å sykle gjennom Slottsparken.
Minirundkjøring
I prosjektet erstatter man det signalregulerte krysset Parkveien og Wergelandsveien med en «minirundkjøring der sentraløya vil være overkjørbar.»
Flere av fortauene i området vil samtidig bli gjort bredere, i tillegg til at det anlegges ny beplanting og lomme for varelevering i Parkveien.
Dermed blir det forhåpentligvis mindre komplisert å gå eller sykle strekningen mellom Majorstuen og sentrum.
– Vi blir ferdige i begynnelsen av juni. Dette skyldes en forsinket steinleveranse, sier byggeleder Mats Harrysson til Teknisk Ukeblad.
Er dette Norges dyreste rundkjøring?
Hun vil hente energi ut av kloakken