Partiene vil gradere bomavgiften i Oslo. Målet er å få ned luftforurensningen i hovedstaden.
Dyrere med stor bil
De mest miljøvennlige bilene skal slippe billigere unna, mens biler med større utslipp vil måtte betale langt mer enn dagens 26 kroner, skriver VG.
– Det vil bli dyrere for dem som forurenser mest, sier nestleder Nikolai Astrup i Oslo Høyre.
– Akkurat hvor grensen skal gå, må vi finregne på. Men det bør for eksempel bli billigere å kjøre en hybridbil, og dyrere å kjøre en tung, større bil, sier han.
Endre atferd
Lederen i Oslo Ap, Jan Bøhler, er enig.
– Høyeste avgift må bli så høy at den får folk til å endre atferd, sier han.
Høyre har tidligere avvist forslag om å gjøre det dyrere å passere bomringen i rushtida, mens Ap har kommet fram til at gradert avgift i forhold til bilstørrelsen er et bedre tiltak.
Ingen av partiene har ennå vedtatt programforslaget om gradert bomavgift, og i Høyre gikk fire av medlemmene i programkomiteen imot forslaget. I Aps programkomité var det enstemmig.
Rammer folk flest
Norges Automobil-Forbund (NAF) er svært kritisk til forslaget.
– Dette forslaget rammer folk flest, vanlige mennesker som ikke har råd til moderne miljøbiler, sier informasjonsrådgiver Nils Sødal.
– Det virker lite gjennomtenkt. CO2 handler om global oppvarming, mens NOx er det som skaper lokale forurensninger. Det er en klar svakhet ved forslaget, for å si det mildt, sier han.
Motorførernes Avholdsforbund (MA) er også skeptiske.
– Det er en svakhet at helt ordinære personbiler som folk flest bruker, vil rammes så hardt, sier direktør Terje Tørring. (©NTB)