I et brev til regjeringen ved finansminister Sigbjørn Johnsen legger Tekna frem sine innspill til statsbudsjettet for 2014. Blant forslagene er et eget utviklingsfond for skoler som vil satse på realfag.
Les også: Disse fagene gir jobb i «oljå»
- Kostbart å utvikle realfagene
- Det vi ser, er at det å utvikle realfagene med god lærerkompetanse og treningsarenaer eller laber er ganske kostbart, og skolene har for lite midler til denne typen infrastruktur. Derfor synes vi at de som ønsker å satse på dette, trenger noen ekstra midler for å få bygget opp kvaliteten og erstatte gammelt utstyr. Det finnes utstyr på mange skoler, men mye av det er gammelt, og mange lærere mangler kompetanse til å bruke dette utstyret, sier Marianne Harg, president i Tekna, til Teknisk Ukeblad.
Hun tror praktisk erfaring er viktig for å styrke både lærelysten og kunnskapen til elevene.
- Vi tror at elevene lærer ved å få prøve selv. Den praktiske læringen er utrolig viktig for å forstå hvorfor realfagene er morsomme, og for å få den praktiske forståelsen av hvordan dette virker. Vi tror ikke at det er nok bare å gi generell støtte til skolen, og derfor ønsker vi oss et fond som er egnet til å ruste opp realfagene, sier hun.
Les også: Dette er Norges drømmeyrke
Sentre for fremragende realfagutdanning
Tekna foreslår å sette av midler til et utviklingsfond der skoler som har ambisjoner og konkrete planer om å utvikle realfagkompetansen får ressurser til dette over en periode på minimum tre år, med mulighet for å få ytterligere to års støtte.
Forslaget er inspirert av Forskningsrådets ordning med sentre for fremragende forskning, der målet er å gi forskningsinstitusjoner muligheten til å bli blant de fremste innen sitt fagområde.
- Vi appellerer egentlig til skoleeierne for å få dem til å være med på å prioritere dette. Vi håper også at dette skal bli noe som blir så ettertraktet at man vil fortsette å støtte dette senere. Poenget er å ha en periode som er lang nok til at man ser effekter, men kort nok til at det er realistisk å forplikte seg til dette, sier Harg.
Flere forslag
Tekna har flere forslag til regjeringen, både når det gjelder skole, høyere utdanning, forskning, samferdsel, miljø og klima, og helse og omsorg.
I skolesektoren ønsker foreningen blant annet å satse bredere og mer langsiktig på tiltak som Newton-rom og vitensentre. Tekna vil også legge til rette for at realister og teknologer som jobber i skolen, men som ikke har pedagogisk kompetanse, skal få tilegne seg denne kompetansen mens de jobber gjennom en såkalt integrert PPU-ordning.
Videre mener Tekna at det må stilles sterkere krav til kvaliteten i lærerutdanningene og at det må utvikles bedre etterutdanningstilbud for realfaglærere. Du kan lese alle innspillene på Teknas nettsider.
Les også:
Slik vil de gi ingeniørstudentene praksis