Flexus, som Ruter og NSB har samarbeidet om, er historie. Hele prosjektet som har vært preget av forsinkelser og overskridelser kom omsider i drift i fjor. Og det vil fortsette, men uten det felles Flexusnavnet.
Ikke dramatisk
Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB synes ikke det er noe dramatikk i dette.
– Vi innså tidlig at vi trengte vårt eget navn på betalingsløsningen. Ellers kunne kundene tro at dette var noe spesielt for Osloregionen. Det er det ikke fra vår side. Samarbeidet med Ruter og samhandlingsløsningen vi har utviklet vil fortsette akkurat som før. Den eneste forskjellen er at de 160 000 nye kortene Ruter har bestilt vil ha deres merke på seg og ikke Flexus. Kunden kan fortsette å bruke et av kortene både hos oss og Ruter. De trenger ikke to kort.
Mobilløsning
NSB jobber også med en ny mobil appløsning for iPhone og Android. Her kan kunden løse en digital billett og de kan få rutetider og avviksinformasjon.
Ruter på sin side jobber med en SMS-applikasjon som gjør at kunden i framtiden skal kunne kjøpe billetten på mobilen.