Det danske magasinet Arbejdsmiljø meldte nylig at flere danske bedrifter har tatt i bruk karaktergiving og ratingsystemer overfor sine ansatte.
Punktlighet
Medarbeiderne blir målt på for eksempel samarbeidsevne, punktlighet, måloppnåelse og omstillingsevne.


Målet å er bedre prestasjoner og resultater.
NITO mener slike tiltak ikke fungerer etter hensikten.
– Det er i arbeidsgivers interesse å få den ansatte til å prestere så godt som mulig. Vi tror ikke han oppnår det gjennom å dele ut karakterer, sier Lars Kristian Nørgaard, advokatfullmektig og rådgiver i NITO.
Prestasjonslønn bedrer ikke prestasjonene
Svikter
Målinger i form av karakterer er mer vanlig i selskaper med hovedkontor i USA enn i andre selskaper.
En slik amerikanisering av arbeidslivet liker ikke NITO.
– Utfordringen ligger i å finne et system som oppleves som rettferdig blant de ansatte, samtidig som det er velegnet for en konstruktiv tilbakemelding. I jobber som er enkle å måle, for eksempel produksjon, kan kanskje karakterene være tilstrekkelig tilbakemelding. I mer komplekse arbeidsforhold, ser vi at karakterfastsetting svikter når det gjelder å gi et helhetlig bilde av hvordan den enkelte har utført jobben sin, sier Nørgaard på NITOs nettsider.