KARRIERE

Vil ikke gi ansatte karakterer

NEI: NITO har ingen tro på å innføre barneskolens karaktersystem.
NEI: NITO har ingen tro på å innføre barneskolens karaktersystem. Bilde: colourbox.com
Dag Yngve Dahle
25. aug. 2009 - 11:09

Det danske magasinet Arbejdsmiljø meldte nylig at flere danske bedrifter har tatt i bruk karaktergiving og ratingsystemer overfor sine ansatte.

Punktlighet

Medarbeiderne blir målt på for eksempel samarbeidsevne, punktlighet, måloppnåelse og omstillingsevne.

Målet å er bedre prestasjoner og resultater.

NITO mener slike tiltak ikke fungerer etter hensikten.

– Det er i arbeidsgivers interesse å få den ansatte til å prestere så godt som mulig. Vi tror ikke han oppnår det gjennom å dele ut karakterer, sier Lars Kristian Nørgaard, advokatfullmektig og rådgiver i NITO.

Prestasjonslønn bedrer ikke prestasjonene

Svikter

Målinger i form av karakterer er mer vanlig i selskaper med hovedkontor i USA enn i andre selskaper.

En slik amerikanisering av arbeidslivet liker ikke NITO.

– Utfordringen ligger i å finne et system som oppleves som rettferdig blant de ansatte, samtidig som det er velegnet for en konstruktiv tilbakemelding. I jobber som er enkle å måle, for eksempel produksjon, kan kanskje karakterene være tilstrekkelig tilbakemelding. I mer komplekse arbeidsforhold, ser vi at karakterfastsetting svikter når det gjelder å gi et helhetlig bilde av hvordan den enkelte har utført jobben sin, sier Nørgaard på NITOs nettsider.

Spår kutt i prestasjonslønn

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.