Dette får NAF til å se rødt. Nå protesterer interesseorganisasjonen mot regjeringen.
– Normalt er det fylkeskommunen som forskutterer planlegging av nye veier som bilistene tilbakebetaler i form av bompenger når veien er ferdig. Vi godtar ikke at bilistene på forhånd skal betale for en vei som ikke en gang er vedtatt bygd, sier politisk rådgiver i NAF, Line Lillebø Osfoss til Teknisk Ukeblad.
– Brudd på nytteprinsippet
Hun mener at regjeringens handlemåte er fullstendig uakseptabelt og sier at NAF vil følge saken i Transportkomiteen på Stortinget der saken nå ligger til behandling.
– Transportkomiteen skal avgi innstillingen sin til Stortinget den 31.mai. Hvis bevilgningen til å få bygget veistrekningen ikke kommer, eller at prosjektet blir fem år forsinket, hva skjer da med pengene som brukerne har betalt? Dette er et soleklart brudd på nytteprinsippet - at man på forhånd betaler for noe som man ikke vet om man får nytte av, hevder Osfoss.
Freddy de Reuter (Ap), som sitter i Transportkomiteen på Stortinget, tilbakeviser kritikken fra NAF.
– Så lenge strekningen ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP), har i alle fall jeg ambisjoner om at veien blir en realitet. Mesteparten av midlene skal gå til planlegging og bygging av gang- og sykkelvei mellom Lillesand og Birkenes, og fra Tvedestrand til Lillevoie, sier de Reuter til Teknisk Ukeblad.
Etterlyser mer penger
– Men hvilke garantier har bilistene for at bevilgningen til prosjektet kommer?
– Hvis veien ikke ville ha kommet, hadde den heller ikke ligget i NTP, sier de Reuter.
– Hvorfor legger dere ambisjonsnivået så høyt i NTP med flere nye prosjekter, når dere ikke en gang har penger til planlegging av prosjektene?
– Det er et godt spørsmål. Det er fortsatt grunn til å ha et søkelys på planleggingsmidler. I en ideell verden burde vi ha hatt mer penger til planlegging av prosjekter på forhånd, innrømmer de Reuter.
– Ansvarsfraskrivelse
Line Lillebø Osfoss hevder imidlertid at regjeringens handlemåte er ansvarsfraskrivelse.
– Regjeringen fraskriver seg ansvaret for riksveiene når de ikke en gang vil betale for planleggingen av dem. At et prosjekt er omtalt i NTP er ingen garanti for at det blir gjennomført. NTP er ikke bindende. Det er opp til de berørte kommunene først å vedta veitraséen og senere opp til Stortinget om de bevilger penger til bygging. Vi har alle ambisjoner om at veien skal bygges, men det har vi ingen garanti for at skjer. Det blir helt feil fra et forbrukersynspunkt å forhåndsbetale for en vare som kanskje ikke blir levert, sier Osfoss.
Medlem i Transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), er enig.
– Det er hårreisende at regjeringen presser fylkeskommunen til å opprette bompengeselskaper før det er vedtatt at veien skal bygges. Planlegging av veier er jo statens ansvar. Det finnes ingen grenser for hva bilistene i Norge skal være med å finansiere.
Ingen garanti fra Kleppa
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa garanterer ikke at nye E18 Arendal-Tvedestrand kommer.
– Garanti er et vanskelig ord. Men jeg føler meg trygg på at veien vil komme. Endelig årstall for åpning av av veien vil i så fall komme i stortingsmeldingen våren 2013, sier Kleppa til Teknisk Ukeblad.
Hun medgir at innkreving av bompenger for å sikre midler til planlegging av en vei som ennå ikke er vedtatt bygd, ikke er en idell situasjon for forbrukerne.
– Det beste ville ha vært at staten stilte planmidler i forkant av prosjektet, sier Kleppa.